NRK Meny
Normal

Slik blir nye E6

Statens vegvesen ser for seg byggestart av ny E6 gjennom Hamar i 2017. I artikkelen kan du se video av hvordan vegen kan bli.

Ny E6 Hedmark (animasjon)
Foto: Statens vegvesen

I går ble det klart at de fire samarbeidspartiene, KrF, Venstre, Høyre og Frp etablerer et eget vegselskap for prioriterte vegstrekninger. En av disse er firefeltsveg fra Kolomoen i Stange til Ensby i Øyer. Det nye offentlige vegselskapet får 130 milliarder kroner å rutte med.

– Nå får vi endelig trøkket på utbygginga. De store vinnerne her er bilistene og næringslivet, sa Tor Andre Johnsen fra Frp tirsdag.

Leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, synes vegpakka er overraskende liten i antall kroner og er skeptisk til det hele.

Les: Vil bygge ut E6 raskere og billigere

– Byggestart i 2017

Taale Stensby

Prosjektleder Taale Stensby håper ny E6 mellom Kolomoen og Moelv kan komme igang i 2017.

Foto: Trond Ivan Hagen / NRK

Men prosjektleder Taale Stensby i Statens Vegvesen, bekrefter at det er gode nyheter, sjøl om vegvesenet nå mister ansvaret for prosjektet.

– Nå slipper en en ny konkurranse på prosjektet som Nasjonal Transportplan måtte ha bidratt til. Nå oppfatter jeg regjeringa slik at at de ønsker en raskest mulig utbygging.

Og Stensby bekrefter at en raskt kan komme igang dersom ikke planprosessene blir forsinket.

– Nå er vi praktisk talt planklare fra Kolomoen til Moelv. Vi mangler Åkersvika som kommer som godkjent reguleringsplan i løpet av året. Så tidligst praktisk byggestart er i 2017, sier Stensby.

Uavklart med bompenger

Mange bilister venter i spenning på hvor mange bommer og hvor dyrt det blir på den nye E6èn. Det er ikke klart, og det skal en egen bompengeutredning behandle. Men Statens Vegvesen la onsdag fram planer om en bom nord for Vienkrysset og en på gamle E6. Det som er sikkert er at det blir flere bommer enn dette.

– Det er litt tidlig å si hva prisen og antallet blir, men en legger opp til en bompengefinansiering som ellers på E6 og det betyr en 60-70 prosent bompengeandel.