Slik blir bedriften din attraktiv på nettet

Geir Fjeld hjelper bedrifter med å bli synlige og attraktive på nettet. Her er hans tips for at din bedrift skal lykkes med det i 2016.

Geir Fjeld, kommunkasjonsrådgiver

GODE RÅD: Gode råd er som regel dyre, men Geir Fjeld gir deg og din bedrift fem gode råd for å lykkes på internett i årene som kommer helt gratis på NRKs nettsider.

Foto: PRIVAT

Geir Fjeld fra Elverum har i fem år hatt eget firma der han har hjulpet norske bedrifter med alt fra innhold på websider, delingstips for sosiale medier og til å bygge opp nettsider fra bunn av.

Kommunikasjonsrådgiveren mener at det å gjøre seg synlig på de sosiale flatene kanskje er den viktigste markedsrettede aktiviteten en bedrift eller organisasjon kan gjøre fra nå, og i årene som kommer.

Her er hans fem råd for å lykkes på nettet og bli synlige på blant annet sosiale medier.

1. Lær av «Rosabloggerne»

Norske bedrifter og organisasjoner må i større grad ta ansvar for å formidle sine egne, gode nyheter.

– Jeg mener bestemt at de fleste bedrifter ville ha god nytte av å formidle informasjon om sine produkter eller tjenester på en mer redaksjonell måte. Bedriftene har en gyllen mulighet til å bruke sine egne webflater til produktinformasjon og få det ut på nett, sier Fjeld.

Han er meget klar på hvem som bør være forbildene når det gjelder dette.

– Jeg sier ikke at norske bedrifter skal «rosablogge», men de kan definitivt lære av disse bloggerne på å ha fokus på seg og sitt, sine varer og tjenester. Produser innhold som folk opplever som interessant, nyttig eller fornuftig, sier Fjeld.

– Prøv å skap trafikk til din nettside. Akkurat som «Rosabloggerne»!

Rosablogger Sophie Elise

SKAP TRAFIKK: «Rosabloggerne», her ved Sophie Elise Isachsen, vet hvordan de produserer innhold som folk vil ha, sier kommunikasjonsrådgiver Geir Fjeld.

Foto: brukt med tillatelse frå sophieelise.blogg.no

2. Gjør deg mobilvennlig

Undersøkelser viser at de fleste kjøpsprosesser for folk starter med et søk på nettet i disse dager.

– Vi kjøper nesten ikke en ting uten først å ha vært på nettet og sjekket priser, sier Fjeld.

Kommunikasjonsrådgiveren mener norske bedrifter må ta inn over seg dette, og gjøre seg og sine produkter søkbare og lett tilgjengelige for kundene sine.

Store deler av trafikken på internett foregår i dag på mobiltelefoner og håndholdte enheter og Fjeld har et helt konkret og enkelt råd i den sammenhengen.

– Du må bruke en moderne publiseringsplattform som er mobilvennlig. Google straffer nettsider som ikke er mobiltilpassede ved å plassere deg lenger ned i køen når folk gjør søk. Da vil du slite i framtida!

Google-søk på nettbrett

SØKER FØRST: Spør etterpå. – Sørg for å ha en publiseringsplattform som er tilpasset mobiltelefoner og håndholdte enheter, sier Geir Fjeld.

Foto: DAMIEN MEYER / Afp

3. Tenk helhet

Mange bedrifter forsøker ifølge kommunikasjonsrådgiveren å ha separate strategier for de forskjellige mediene bedriftene rår over. Ikke gjør det.

– Alt er lenket sammen og du må ha en felles tankegang rundt hva du vil. Det går ikke an å ha en strategi for Facebook og sosiale medier, en annen strategi for hjemmesiden og en tredje strategi for kundebrev på e-post, forteller Fjeld.

Han mener bedriftene/organisasjonene må tenke helhetlig.

– All trafikk på nettet virker på en måte inn på hverandre. Dermed må man tenke mer helhetlig enn tidligere. Knytt Facebook, hjemmeside og kundebrev sammen. Samle trafikken på nett så folk finner dere, sier Geir Fjeld.

Sosiale medier

TENK HELHET: – Ha felles strategi og lenk sammen de mediene dere rår over, er Fjelds råd.

Foto: Colourbox.com

4. Ikke gap over for mye

Det dukker stadig opp nye flater innen sosiale medier man som bedrift eller privatperson kan bruke.

Fjeld mener selvsagt at bedrifter skal være frampå og sjekke ut nye muligheter i denne verdenen. Mye av det nye kan være nyttig på flere måter.

MEN – han har en klar oppfordring som kanskje kan virke som en lettelse for dem som sliter å følge med.

– Mitt råd er å ikke gape over mer enn du klarer å tygge. Begynn med å gjøre de mest åpenbare og enkle tingene riktig og godt først!

Sosiale medier

HA MAGAMÅL: – Ikke gap over mer enn du klarer å tygge, er Geir Fjelds klare råd.

Foto: Ole Martin Ringlund / NRK

5. Se på sosiale medier som verktøy

Som et siste råd ber kommunikasjonsrådgiveren bedrifter og organisasjoner om å se på sosiale medier som et nyttig verktøy.

Det kan til og med brukes for å oppnå det man ønsker.

– Tradisjonelt har norske bedrifter og bedriftsledere kanskje sett på Facebook som en tidstyv eller noe som gir mer støy og avsporing i hverdagen, sier Fjeld.

Det blir feil.

– Jeg tror det er mye å hente på å se på sosiale medier som et godt verktøy de kan bruke for alt det er verdt, avslutter Geir Fjeld.

US-FACEBOOK-MENLO PARK

JADA: – Ikke se på sosiale medier som tidstyver. Det er nyttige verktøy, sier kommunikasjonsrådgiver Geir Fjeld fra Elverum.

Foto: ROBYN BECK / Afp

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Trettebergstuen blir mamma

    Anette Trettebergstuen har annonsert på Facebook, at hun venter barn. Det skriver VG. Trettebergstuen er stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet i Hedmark. På Facebook skriver hun blant annet: «Hurra! Om noen måneder får ponnidressen en liten eier, og vi blir foreldre. For de som lurer så er jo vi som begge er homofile følgelig ikke et par, men vi skal oppdra barnet sammen i delt omsorg.»