Hopp til innhold

Skibladner-sommer i NRK

I år fyller Skibladner 150 år på Mjøsa og dette vil prege NRK Hedmark og Opplands sendinger hver tirsdag i sommermånedene. Les hvordan her!

Skibladner
Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix

Sendingene vil være preget av aktivitetene som har vært på Norges største innsjø opp gjennom årene, og hvordan folk ved Mjøslandet bruker innsjøen i dag.

Fra arkivet

Tirsdagssendingene vil ha en del faste ingredienser. Statsarkivar Per Øyvind Sandberg ved Statsarkivet på Hamar har kikket i sine gjemmer og han vil fortelle om Mjøskastellet utenfor Moelv som i mange år var fengsel i innlandet. Mjøsa har hatt betydning for idrettslivet, innsjøen har skapt sine ringvirkninger i Hamar, og båtene på Mjøsa har vært postførende. Andre temaer Sandberg vil fortelle om er tverrforbindelsen over Mjøsa, isvegene og fergene.

Postkasse ombord på Skibladner
Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix

Mjøsas eget museum

Kåre Torgunnrud har vært oppsynsmann for Lågen og Glommen brukseierforening. I dag er pensjonisten i Feiring ansvarlig for driften ved Mjøssamlingene på Minnesund. Her var det sundsted fram til bilbrua ble bygd i 1925, og her ble både Jernbarden og Skibladner bygd.

Gjenstandsmassen på Mjøssamlingene blir et annet tema i tirsdagssendingene. Torgunnrud vil fortelle om bestikklugaren fra Skibladner, om maten om bord, godsbåtene og verkstedet ved samlingene. En spesiell forkjærlighet har Torgunnrud for Torgunnrudbåten som ble funnet utenfor jernverket på Feiring. Kåres bestefar var den som fortalte om båten, og Kåre selv fortalte historien videre til blant andre Sven Molaug ved Sjøfartsmuseet. Resultatet ble arkologiske utgravinger under vann, og et spant fra båten er utstilt på Mjøssamlingene.

Flere båter enn Skibladner

Mjøsa var mer enn Skibladner. Et stort antall dampskip har gått på Mjøsa helt fra "Jernbarden" og fram til i dag. "Jernbarden" var det lillehamringer og fåberinger som sto bak, og det var salget av denne og den seinere "Dronningen," som førte til byggingen av Skibladner. Kjøpmannen Ludvig Wiese solgte nemlig båtene til engelskmennene som sto bak jernbaneselskapet. I protest dannet fåberingene og lillehamringene "Oplandske Dampskibsselskab" som fikk bygd båtene "Færdesmanden" og "Skibladner" i 1856.

Arne Juelsrud Berg på Østre Toten har skrevet bok om dampbåtene på Mjøsa. Han vil fortelle om Kvikk, Tordenskjold, Gjøvik, Mira, Industri, Stjernen, Mjøsen, Thor, Hamar-Kappfergen, Bondefjord, Thor og flere andre gamle Mjøsbåter.

Kaptein på Sibladner, Einar Haugland
Foto: Storløkken / Aktuell / Scanpix

På gamle radiobølger

Ett av de første radioopptakene fra Mjøsa som finnes i NRKs arkiver er hentet fra 1936. Julius Haugen var da på Skibladnertur og hans opplevelser er bevart på ei grammofon-plate.

Hver tirsdag blir det gjenhør med godbiter fra arkivet hvor Mjøsa er tema. Brede Gulliksen og Olav Frydenlund var i 1959 gjester hos Erik Bye i hans "Vi går om bord" og de to skipperne fra Mjøsa hadde mye å fortelle. Einar Haugland, legendarisk skipper på Skibladner ble i 1956 intervjuet av Halfdan Hegtun, og selv på jubileumsturen det året, mente Haugland at Skibladner burde få propell!!

Magnus Korslund vil fortelle om sine 50 år om bord i Mjøsfæren, fra 1957 vil vi høre Alf Prøysen fortelle om sitt forhold til Mjøsa. Stavelavløpet til Mjøsfærgen i 1949 blir det et gjenhør med, og Jørgen Hjell fra Østre Toten ble i 1981 intervjuet som den siste tømmerfløteren på Mjøsa. Det blir mange artige gjenhør fra NRKs arkiv i sommer!

Skibladner-sommer kan du høre i NRK Hedmark og Oppland på P1, hver tirsdag fra klokka 1100 - 1200. Serien starter 20.  juni  og varer frem til 15. august.

Flere saker fra Innlandet