Hopp til innhold

Senterledelsen ville ta betalt for avissaker

CC stadion på Hamar solgte avissaker for 1000 kroner per sak. Butikkene som ville ha omtale måtte punge ut til senterledelsen for å bli valgt ut.

Hamar Dagblad og CC Stadion

ANNONSE: Hele forsida til Hamar Dagblad var forrige tirsdag viet til en annonse for CC stadion. Nå viser det seg at senterledelsen tok betalt for enkeltartikler hvor de ulike butikkene ble profilert.

Foto: Mette Finborud Børresen

Hamar Dagblad solgte forrige uke hele første- og sistesida til annonsøren CC stadion, i tillegg til at de skrev en rekke saker om åpningen av kjøpesenteret. Den redaksjonelle omtalen, som var plassert i små toppartikler, kostet butikkene 1000 kroner per sak. Det skriver Dagbladet.

Det var kun plass til 25 toppartikler i avisa, og for å få omtale måtte den enkelte butikk punge ut til senterledelsen.

Nils Kristian Myhre, ansvarlig redaktør i Østlendingen som gir ut den ukentlige gratisavisa Hamar Dagblad, sier til Dagbladet at han er rystet.

– Dette er helt ukjent for meg, sier han til avisa.

Hamar Dagblad og CC Stadion

MÅTTE BETALE: På toppen eller bunnen av nesten hver side hadde Hamar Dagblad små notiser om de ulike butikkene i det nye senteret. Dette måtte de betale for.

Foto: Mette Finborud Børresen

Mente det var et morsomt grep

I en e-post Dagbladet har fått tilgang til, sendt fra senterledelsen til butikklederne ved kjøpesenteret, står det hele svart på hvitt.

«Vi har gjort en avtale med Hamar Dagblad. I avisen de gir ut den 11.11. vil Hamar Dagblad vie mye plass til CC Stadion. Her er det en mulighet for dere til å markedsføre deres butikk som en redaksjonell sak til en rimelig penge».

Videre inneholder e-posten tre spørsmål butikklederne skal svare på og sende inn til Hamar Dagblad. Redaktøren selv bekrefter overfor avisa at redaksjonen tok initiativ til å sende ut spørsmål som butikkene kunne sende inn svar på.

– Vi tenkte at slike toppartikler med små butikkintervjuer var et morsomt redaksjonelt grep, sier redaktøren.

Senterledelsen innrømmer feil
Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund.

SKEPTISK: Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær i Norsk Presseforbund mener Hamar Dagblad gjorde en tabbe ved å selge redaksjonelt innhold.

Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Senterleder Nina Utkilen beklager at senterledelsen tok betaling for omtalen av butikkene. Hun sier til Dagbladet at de ikke kommer til å sende ut faktura.

– Vi ser i etterkant at det var feil å ta 1000 kroner for disse omtalene, skriver hun i en melding til avisa.

Hamar Dagblad mottok kritikk fra flere hold etter den siste utgaven av avisa. Generalsekretær i Norsk Presseforbund, Kjersti Løken Stavrum, mener de gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å gi ut en slik avis.

– Er det fare for mer kobling mellom redaksjonelt stoff og annonsører når avisene sliter økonomisk?

– Også ledende aktører på annonsesida advarer mot nettopp det. Da blir man ingen attraktiv annonsekanal, sier hun.

Flere saker fra Innlandet