Det bestemte styret i Hedmark Trafikk i dag. Dette kan ende med at 140 ansatte i Norgesbuss Hedmark mister jobbene sine.
Norgesbuss Hedmark har i dag ansvaret for busskjøringen på Hedmarken. Hvor mange av dem som får jobb i Schøyens Bilcentraler er uklart, fordi de ansatte i Schøyens Bilcentraler har fortrinnsrett til stillingene.
Ill.foto.
Billig og nytt
Schøyens Bilsentraler var billigst, og har i tillegg de nyeste bussene, mener Hedmark Trafikk.
Styreleder Arne L. Hanestad i Hedmark Trafikk sier de ble valgt på bakgrunn av anbudet som er lagt inn.
- Det er fire kriterier vi har lagt til grunn. Det er pris, matriell, kvalitet og utøvers profesjonalitet. Dessuten var tilbudet fra Schøyens Bilcentraler det beste, sett fra Hedmark Trafikk og kollektivtrafikkens ståsted, sier Hanestad.
- Ved en korsveg
Norgesbuss Hedmark som har kjørt rutene i alle år, må nå kanskje si opp 140 ansatte.
- Det er en korsveg vi står ved. Når man har en konkurranse og har regler å følge, må en sluttføre det. Vi har lagt de krititeriene vi har til grunn, men det er alltid vansklig å ikke gi en tilbyder vi har hatt kontrakt med i mange år, sier Hanestad.
Han sier de har hatt en meget grundig prosess.
- Slik sett var det ikke vanskelig å komme fram til en ny kontrakt med en annn tilbyder, sier Hanestad.