For første gang siden oppstarten i 2015 fikk selskapet Nye Veier i dag overført ansvaret for flere veiutbygginger. De nye strekningene er:
- E16 fra Kløfta til Kongsvinger.
- E6 mellom Øyer og Otta i Gudbrandsdalen.
- E6 Kvænangsfjellet i Troms.
– Flere av disse prosjektene var jo ikke planlagt før etter 2024. Nå er de finansiert, og Nye Veier klarer forhåpentligvis å realisere dem raskere og bedre, sa samferdselsminister Jon Georg Dale da han presenterte nyheten på E16 ved Kløfta i dag tidlig.
Nærmere realisering
Fra før har Nye Veier, som er et heleid statlig selskap under Samferdselsdepartementet, ansvaret for å planlegge, bygge og drifte E6 i Trøndelag fra Ulsberg til Åsen, E6 fra Kolomoen til Øyer i Innlandet og E18 Rugtvedt–Dørdal/E18 Tvedestrand–Arendal.
I tillegg har de ansvaret for E39 mellom Vige i Kristiansand og Ålgård i Rogaland.
Nå får de altså tre nye strekninger i porteføljen sin.
– Dette er en stor dag for oss. Det vi har vist så langt er at vi klarer å planlegge og optimalisere prosjektene våre på kortere tid enn det som har vært vanlig, og vi setter i gang arbeidet med disse strekningene umiddelbart, sier adm.dir. i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.
– Vi har sett av det selskapet har gjort med de prosjektene de har hatt ansvaret for til nå, som de trodde de skulle bruke 20 år på å bygge ut, at de anslår at de skal bruke 12–14 år i stedet, forteller Jon Georg Dale.
Betinget glede ute i landet
Samferdselsministeren forteller at flere lokalpolitikere han har snakket med har ytret et ønske om å få utbyggingsprosjektene «sine» over til Nye Veier.
Holdningen mange steder er at de da blir realisert raskere fordi Nye Veier velger andre og bedre løsninger, andre traseer og bygger billigere.
– Det er kjempeflott at vi kommer i gang med prosjektet, og jeg håper det betyr at man forserer Kvænangsfjellet raskere enn planlagt. Jeg håper de vil gjennomføre med samme kvalitet, sier ordfører i Kvænangen, Eirik Losnegaard Mevik (Ap).
Et av de andre stedene som kan få en raskere løsning på flaskehalsen gjennom sitt tettsted, der fartsgrensa nå er 40 km/t på E6, er bygda Ringebu i Gudbrandsdalen.
– En rask og god utbygging vil bety enormt mye for ikke bare Ringebu, men for hele landet. Dette er tross alt hovedferdselsåra mellom Oslo og Trondheim, sier Arne Fossmo, ordfører (Ap) i Ringebu.
De har foreløpig ikke klart å bli enige med myndighetene om hvilken trasé de ønsker seg, men håper dagens nyhet vil gi dem ny E6 raskere.
– Nå må vi gå i dialog med departementet om Nye Veier kan kostnadsberegne vårt forslag til trasé, sier Fossmo.