Regjeringen vil starte opp tre store veiprosjekter

Samferdselsministeren vil ha raskere utbygging og ga i dag selskapet Nye Veier oppdraget med tre store utbygginger.

E6-utbygging Bergshøgda i Hedmark

I FULL GANG: Nye Veier, som blant annet har ansvaret for ny E6 på Bergshøgda i Hedmark, skal nå sette i gang med tre nye store veiutbygginger i Norge.

Foto: Nye Veier

For første gang siden oppstarten i 2015 fikk selskapet Nye Veier i dag overført ansvaret for flere veiutbygginger. De nye strekningene er:

Nye Veier-arbeider

NYE VEIER: Arbeidere med slike logoer på ryggen blir det flere av på norske veier i årene som kommer.

Foto: Nye Veier
  • E16 fra Kløfta til Kongsvinger.
  • E6 mellom Øyer og Otta i Gudbrandsdalen.
  • E6 Kvænangsfjellet i Troms.

– Flere av disse prosjektene var jo ikke planlagt før etter 2024. Nå er de finansiert, og Nye Veier klarer forhåpentligvis å realisere dem raskere og bedre, sa samferdselsminister Jon Georg Dale da han presenterte nyheten på E16 ved Kløfta i dag tidlig.

Nærmere realisering

Fra før har Nye Veier, som er et heleid statlig selskap under Samferdselsdepartementet, ansvaret for å planlegge, bygge og drifte E6 i Trøndelag fra Ulsberg til Åsen, E6 fra Kolomoen til Øyer i Innlandet og E18 Rugtvedt–Dørdal/E18 Tvedestrand–Arendal.

I tillegg har de ansvaret for E39 mellom Vige i Kristiansand og Ålgård i Rogaland.

Nå får de altså tre nye strekninger i porteføljen sin.

Kø på E6 opp Kvænangsfjellet

BLIR BEDRE: Kø på E6 opp Kvænangsfjellet i Troms. Nå kan det bli bedring på dette raskere enn tidligere planlagt.

Foto: Rolf Jakobsen / NRK

– Dette er en stor dag for oss. Det vi har vist så langt er at vi klarer å planlegge og optimalisere prosjektene våre på kortere tid enn det som har vært vanlig, og vi setter i gang arbeidet med disse strekningene umiddelbart, sier adm.dir. i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland.

– Vi har sett av det selskapet har gjort med de prosjektene de har hatt ansvaret for til nå, som de trodde de skulle bruke 20 år på å bygge ut, at de anslår at de skal bruke 12–14 år i stedet, forteller Jon Georg Dale.

Betinget glede ute i landet

Samferdselsministeren forteller at flere lokalpolitikere han har snakket med har ytret et ønske om å få utbyggingsprosjektene «sine» over til Nye Veier.

Holdningen mange steder er at de da blir realisert raskere fordi Nye Veier velger andre og bedre løsninger, andre traseer og bygger billigere.

– Det er kjempeflott at vi kommer i gang med prosjektet, og jeg håper det betyr at man forserer Kvænangsfjellet raskere enn planlagt. Jeg håper de vil gjennomføre med samme kvalitet, sier ordfører i Kvænangen, Eirik Losnegaard Mevik (Ap).

E6 gjennom Ringebu

TRANGT: E6 går i dag gjennom tettstedet Ringebu. Nå kan de få ny vei på utsiden av sentrum raskere enn tidligere planlagt.

Foto: Monika Rikoll / NRK

Et av de andre stedene som kan få en raskere løsning på flaskehalsen gjennom sitt tettsted, der fartsgrensa nå er 40 km/t på E6, er bygda Ringebu i Gudbrandsdalen.

– En rask og god utbygging vil bety enormt mye for ikke bare Ringebu, men for hele landet. Dette er tross alt hovedferdselsåra mellom Oslo og Trondheim, sier Arne Fossmo, ordfører (Ap) i Ringebu.

De har foreløpig ikke klart å bli enige med myndighetene om hvilken trasé de ønsker seg, men håper dagens nyhet vil gi dem ny E6 raskere.

– Nå må vi gå i dialog med departementet om Nye Veier kan kostnadsberegne vårt forslag til trasé, sier Fossmo.

Nye Veier får tre nye prosjekter i porteføljen sin

GLADE: Adm.dir. i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, og samferdselsminister Jon Georg Dale, var svært fornøyd med nyheten de presenterte i dag tidlig.

Foto: Geir Randby / NRK