Bedriften har i alt sju lastebiler og dette vil gi en merkostnad på totalt 1,5 millioner kroner når bilene skal skiftes ut i 2006 og 2007.
- Betaler regningen
Erland Åslund sier det er urimelig at de må betale regningen for at regjeringen vil ramme de store firehjulsdrevne amerikanske bilene.
..mens det var slike biler man ønsket å ramme med avgiften.
For det er det som er begrunnelsen for avgiften. Mange gjør om sine store biler slik at de blir kategorisert som lastebiler. Dermed unngår man høye avgifter.
Nå skjærer imidlertid regjeringen alle under en kam og har vedtatt at alle kjøretøy mellom 3,5 og 7,5 tonn skal få en engangsavgift som er lik 20 prosent av personbilavgiften.
For Åslund Transport betyr det en utgift på 194.000 kroner per bil de skal bytte inn.
- Stor forskjell
- Jeg forstår hvor regjeringen vil. Men da kan man ikke ramme oss alle. Dersom regjeringen kan vise oss at en stor Ford kan romme de samme bakervarene som vi kjører ut i våre biler, skal jeg akseptere dette, sier Erland Åslund.
Også bilforhandlerne tror markedet for lastebiler opp til 7,5 tonn vil falle. Torstein Døvre hos Bertel O. Steen i Hunndalen er ikke i tvil om konsekvensene.
- Vi vil nok ikke selge mange slike biler heretter. Og for mange blir det faktisk billigere å oppdatere sine sjåføreres kunnskaper og sørge for at de får utvidet førerkortet, sier Døvre.
Brukes privat
- Varebiler i klasse 2 og mindre lastebiler fyller stort sett de samme behovene, og bør derfor behandles likt avgiftsmessig. Det er også grunn til å tro at den gunstige avgiftsmessige behandlingen av lastebiler fører til at slike kjøretøy benyttes til privat kjøring, heter det i begrunnelsen fra Finansdepartementet.