Hopp til innhold

Publikum svikter L.I.K. tross sportslig suksess

På isen er L.I.K. i norgestoppen, men i gårsdagens semifinalekamp mot Stavanger var det glissent på tribunen i Kristins Hall. Denne tendensen har man sett over lengre tid.

Publikum svikter L.I.K.

Kun 1575 tilskuere møtte opp i Kristins Hall, for å se den fjerde semifinalekampen mot Stavanger torsdag kveld.

Foto: Anders Espe / NRK

I det som ble ansett som å være sesongens viktigste kamp for Lillehammer, var Kristins Hall kun halvfull. De som møtte opp, fikk riktignok valuta for pengene, men etter kampen var det murring rundt det lave oppmøtet.

Dårligste siden 2008/09

–Synd ikke flere tilskuere møtte opp for å delta på dette lange hockeydramaet, sa Dag-Morten Wehn, den store helten med sin 3-2 scoring, til GD etter kampen.

Les også: Finalehåpet lever – L.I.K. og Storhamar vant!

Det begrensede oppmøtet har vært en gjenganger denne sesongen, til tross for den sportslige suksessen laget har levert på isen. Det har ikke vært så få folk på ishockeykamp i Kristins Hall siden 2008/09-sesongen, ifølge Pointstreak. Denne sesongen har det vært i snitt 1359 personer på kamp i Kristins Hall. Det er 11 % lavere enn for to år siden.

–Vi kan ikke forvente økning hvert år, og hvis man ser på tallene før forrige sesong, er det en jevn økning i fire-fem sesonger, så det trenger ikke bety så mye, sier daglig leder i L.I.K. Øystein Tronrud.

Han legger til at det kan være flere faktorer som spiller inn på publikumssnittet.

–I år for eksempel, så hadde vi bare to hjemmekamper mot Storhamar, og alle vet at det er Storhamar som trekker flest folk i Kristins Hall.

Men trekker man fra hjemmekampene Lillehammer har spilt mot Storhamar de to siste sesongene, har snittet faktisk sunket enda mer. 13 % færre har sett kampene mot de åtte andre lagene i Eliteserien de to siste årene.

–Det kan være helt naturlig. Vi ser det i fotballen også, snittet går opp og ned, og der er de – såvidt jeg vet - på tur opp igjen. Men vi skal se på hva vi kan gjøre av andre tiltak, for å få flere folk inn i hallen på kampene, sier Tronrud.

Usynlig i bybildet

Andreas Skinnerlien - leder i Patriotene

Lederen i supporterklubben Patriotene, Andreas Skinnerlien, mener at klubben kunne synliggjort seg mer i byen.

Foto: Anders Espe / NRK

Lederen for Patriotene, supporterklubben som støtter L.I.K., Andreas Skinnerlien, mener klubben kunne gjort mye mer for å synliggjøre seg i byen.

–Det er mye man kan gjøre. Man kan henge opp bannere og flagg i byen, på Strandtorget eller andre arenaer. Det er flere steder man kan vise seg fram, sier Skinnerlien. Han har fulgt L.I.K. i 20 år.

Jorunn og Jon-Erik Martinsen har også fulgt ishockeyklubben i mange år. Fra sine seter langt nede på Felt C i Kristins Hall har de observert utviklingen i en årrekke, og har sine tanker rundt markedsføringen til klubben.

–Du leser i avisa at det er kamp, men det er egentlig det. De kunne kommet med noen tilbud til folket, for eksempel å ta med seg en venn på kamp gratis, mener Jon-Erik.

Han tror også arrangementet har godt av en fornying.

–Hadde de lagd litt mer show rundt kampene, tror jeg flere ville møtt opp på kamp, sier han.

Her nevner han blant annet ølservering i forbindelse med lørdagskamper og live-musikk i foajeen i pausene som mulige løsninger.

–Det var mye bedre på 90-tallet enn det er i dag. Det var mye mer trøkk på tribunen, og mer folk, slenger Jorunn inn.

Jon Erik Martinsen og Jorunn Martinsen

Jon Erik og Jorunn Martinsen har sett ishockey i Kristins Hall i mange år. De synes det var mer show å være på kamp før.

Foto: Anders Espe / NRK

Begrenset kapasitet

På L.I.K.-kontoret kan Tronrud fortelle at de per dags dato ikke gjør noe spesielt for å trekke flere folk på kampene.

–Vi gjør ingenting spesielt, rett og slett fordi vi ikke har kapasitet nok til å gjøre noe mer enn det vi gjør, forteller han.

I sluttspillet har de dog hengt opp forskjellige bannere rundt omkring i byen. På disse bannerne står det når de to neste kampene i sluttspillet spilles, i håp om å trekke flere tilskuere til Kristins Hall. Dette tiltaket har Tronrud fått positive tilbakemeldinger på.

Allikevel har altså publikum uteblitt. Riktignok har snittet i sluttspillet sålangt vært høyere enn i grunnserien, men det er helt normalt, mener Tronrud.

–Sluttspillet er det alle går og venter på. Der starter alle lag med blanke ark, uavhengig av tabellsituasjonen i seriespillet. Dermed kan alt skje.

Den daglige lederen forteller at det er et stort engasjement rundt klubben, og at han får massevis med forslag til hva som kan gjøres bedre.

–Vi får en del mail om hvordan og hvorfor ting skal gjøres, men når det kommer til stykket om å hjelpe til, da er det ikke så mange som stiller opp, sier han.

Etter sesongen skal de sette opp utvalg som skal jobbe med nettopp det å markedsføre klubben, og trekke flere folk til Kristins Hall.

Vi får en del mail om hvordan og hvorfor ting skal gjøres, men når det kommer til stykket om å hjelpe til, da er det ikke så mange som stiller opp.

Øystein Tronrud, daglig leder L.I.K.

Enorm økning på Hamar

På Hamar er situasjonen en helt annen. Etter fjorårets begredelige sesong, både på isen og på tribunen, har hamarsingene igjen funnet veien til Hamar OL-Amfi. Publikumssnittet på Hamar har økt med 26 % siden i fjor, og dette er klart best i hele Eliteserien. De 26 % tilsvarer 600 tilskuere per kamp!

Til tross for den noe turbulente sesongen, med poengtrekk, trenerbytte og økonomisk ustabilitet har altså Hamar-laget trukket nesten 900 tilskuere mer i snitt per kamp enn sin Mjøs-nabo fra Lillehammer.

Før den første semifinalekampen mot Vålerenga, var det flere «ambassadører» fra Storhamar ute i byen og promoterte kampen. Den kampen trakk over 4300 tilskuere til OL-Amfien.

Flere saker fra Innlandet