Regionvegkontoret, vegdirektoratet og Kolo veidekke samarbeider om forsøket som er interessant også i nasjonal målestokk.
Tåler flere minusgrader
Bruk av vanlig veisalt har hatt sine begrensinger. Når gradestokken kryper under 7-8 minusgrader blir det rett og slett for kaldt for saltet og isen tiner ikke. Da må man bruke strøsand for å skape bedre veggrep.
Med det nye saltet kan man holde veien fri for snø helt ned til 15 minusgrader. (Foto: NRK)
På høyt trafikkerte veier fyker sanden av veien raskere enn man klarer å kjøre ut nye lass. Men saltet som skal prøves ut i vinter tåler at gradestokken kryper ned til 15 minusgrader.
Ved å tilsette magnesiumklorid i saltoppløsningen kan man holde vegen fri for is og snø ved lavere temperaturer enn når man bruker vanlig veisalt.
Bedre trafikksikkerhet
Strekningen som saltet skal testes på er altså riksvei 4/E6 fra Einavoll i Vestre Toten til Vingrom. I tre vintersesonger skal saltet prøves ut for å kunne justere teknikken og få med klimatiske variasjoner fra år til år.
Den nye saltoppløsningen vil ikke føre til mer rust på bilene, men rene ruter kan bli et problem med våte veier og minus 15 grader.
Gevinsten er bedre trafikksikkerhet, mener vegvesenet