– Det er flere kunder som kommer innom bokhandelen fordi vi har post i butikk. Den miksen er veldig positiv, i alle fall hittil, sier bokhandler Per Jon Stengrundet.
I november i fjor ble bokhandleren i Trysil også postmester etter han fikk post inn i Libris-butikken i Trysil. Tilbudet er populært hos kundene, spesielt den lange åpningstida.
Og post i butikk er også positivt for den totale omsetningen til bokhandelen.
Trekker flere kunder
For post i butikk er lønnsomt ifølge en undersøkelse som har blitt utført på oppdrag fra Posten. Butikkene øker sin omsetning og Posten sparer penger ved å kjøpe tjenestene av butikkene.
Etter det ble kjent at Posten skulle legge ned mange av sine postkontor landet rundt var bokhandler Stengrundet bekymret for at det ville føre til at færre kunder ville ta turen inn til sentrum.
- Les også:
For å holde på strømmen av kunder til Trysil fikk derfor Libris-butikken støtte fra andre butikker i bygda om å søke om å få post i butikk, for å kunne beholde posttilbudet.
Og bokhandel og post side om side i samme butikk er en veldig god forretningside, ifølge bokhandleren.
– Hvis folk skal sende en gave med posten, for eksempel en bok, så kjøper de gjerne både boka og kortet her hos oss, som vi igjen pakker inn og sender av gårde, forklarer Stengrundet.
Øker omsetningen
Stengrundet sier den totale omsetningen for bokhandelen har økt betraktelig etter de fikk post i butikken.
I Otta har daglig leder av Rimi på Ottatunet, Villy Giverhaug, også høstet gode erfaringer med post i butikk.
– I løpet av det året vi har hatt post i butikk har vi merket en oppgang i antall kunder som kommer innom senteret, og det kan skåldet posttjenestene, sier Giverhaug.
Men han sier det også kan være flere faktorer som har gitt en økt omsetning i forhold til fjoråret.
– Men det er uansett ingen negative effekter ved å ha post i butikken, presiserer Giverhaug.
- Les også: