Hopp til innhold

Utforkjøringer krever store politiressurser

BAGN: I januar rykket Valdrespolitiet ut 22 ganger til utforkjøringer der vogntog og lastebiler var involvert. Det er mer enn en gang hver arbeidsdag, noe som krever mye tid og ressurser.

Trailer utforkjøring

I Bagnskleiva på E16 skjer det ofte utforkjøringer. Dette bildet er fra en bilberging tidligere i år.

– Hvis en politipatrulje står halve dagen og bistår med bilberging, så får du ikke gjort så mye annet den dagen. Det går i perioder ut over andre andre ting som for eksempel etterforskning, sier lensmann i Sør-Aurdal og leder for operativ seksjon i Valdres, Frode Veglingsrud.

Han opplever at politiet bruker mye tid på utforkjøringer, der vogntog og lastebiler har havnet i grøfta. Veglingsrud presiserer at saker der liv og helse står i fare alltid prioriteres, men sier at sikkerhet langs veien er svært viktig.

Utforkjøringer stjeler mye tid fra politiet.

Lensmann i Sør-Aurdal og leder for operativ seksjon i Valdres, Frode Veglingsrud, opplever at politiet i perioder bruker svært mye tid på utforkjøringer av vogntog og lastebiler.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

– Det blir i snitt en utforkjøring per arbeidsdag i de verste periodene, så det er klart at det krever en del ressurser. Når det er store snøfall og glatte veier, kan du sitte igjen med en opplevelse av at du stort sett står etter veien og dirigerer trafikk og berger vogntog, sier han.

Les også: Utenlandske vogntog i ulykkestoppen

Utsatte strekninger

I Valdres skjer de fleste utforkjøringene på E16 i Bagnskleiva og Kvamskleiva, samt mellom Høljerast og Tonsåsen på riksvei 33. Mellom 1. januar og 4.februar i år mottok politiet melding om 36 utforkjøringer med vogntog og lastebil, og de måtte bistå ved 22 av dem.

– Vi har en del smale veipartier i Valdres, og hvis du da som vogntogfører legger deg helt ut på kanten i møte med en annen lastebil, så er det lett å havne i grøfta, fortsetter han.

Mange kjøretøy har mangelfull dekkutrustning, det er ofte manglende kjettingbruk og en del sjåfører har for lite erfaring med kjøring på snøføre.

– Dette er jo en del av jobben vår og trafikksikkerhet er viktig. Vi har en del partier på veinettet her som er slik at vi ikke kan la være å reise dit og bistå, for da vil det oppstå andre ulykker. Det har vi ikke råd til. Dette er viktig, og da må andre ting vente, sier Veglingsrud.

Les også: Hvert tredje vogntog som får kjøreforbud er norsk

Trenger politihjelp

For bergingsmannskapene oppstår det ofte situasjoner der de er helt avhengige av hjelp fra politiet for å få gjort jobben sin.

– På den tiden av døgnet hvor det er mye trafikk, så kan det oppstå en del situasjoner. Da er det godt for oss å ha med politiet som tar seg av trafikken. Folk har ikke respekt for gule lys, slik som med blålys, sier daglig leder i Valdres bilberging, Geir Helge Hansebråten.

Bilbergerne varsler stort sett politiet når det forekommer utforkjøringer på offentlige veier.

Berger vogntog daglig

Bilbergerne har ofte behov for bistand fra politiet. Daglig leder i Valdres bilberging, Geir Helge Hansebråten, sier at i perioder med mye trafikk er det særlig på E16 politiet må hjelpe dem.

Foto: Sigrid Havig Berge / NRK

Flere saker fra Innlandet