Hopp til innhold

Papirboka på langt nær død

Vi kjøper flere bøker enn før tross varsler om e-bokas inntog. I forrige uke økte boksalget med 20 prosent sammenlignet med i fjor.

Kjøper papirbøker som aldri før

KØ: Tross varsler om papirbokas død er det mange som tar turen innom bokhandelen før sommeren, her på Norli i Elverum, for å sikre seg sommerlektyre.

Foto: Kristian Rostad / NRK

Sommerferien står for døra, og med det tid til å lese. Bokhandlene frister med mange forskjellige tilbud på bestselgere for tiden.

Storselgerne dominerer i pocketutgave der de ligger strategisk plassert rundt i butikkene. Og køene er lange for å skaffe seg noe lettlest lektyre til ferien.

– Det er mange bøker som kan trekkes fram som det går mye av nå rett før sommeren, sier Torunn Jota på Norli-bokhandelen i Elverum.

Kampanjer redder salget

Butikkene blir mer og mer avhengig av kampanjer for å øke salget og må jobbe hardere i kampen om kundene.

Det må jobbes hardere enn før for å trekke kunder til butikken, understreker Torunn Jota.

– Klart det hjelper godt at vi har knalltilbud på enkelte bøker og halv pris på bok nummer to du kjøper. Vi selger veldig bra med pocketbøker og vi har veldig mange slike kampanjer.

Selger bøker som aldri før

SELGER GODT: – Det må jobbes hardere enn før for å trekke kunder til butikken, men salget holder seg, understreker Torunn Jota på Norli i Elverum.

Foto: Kristian Rostad / NRK

Positiv statistikk

Skal vi tro tallenes tale, er kampanjene effektive.

Tall fra Bokhandlerforeningen viser en fem prosents økning sammenlignet med i fjor. Boksalget er inne i en god periode og i forrige uke lå boksalget 20 prosent over 2015.

Direktør i Bokhandlerforeningen, Trine Stensen, liker det hun ser på statistikken.

– Denne utviklingen er veldig gledelig. Vi er blant de i verden som leser mest bøker, og det finner vi igjen på salgstallene, sier Stensen.

Trine Stensen

LESER MYE: Trine Stensen er direktør i Bokhandlerforeningen og gleder seg stort over utviklingen de har sett fra i fjor til i år med 20 prosent økning i boksalget i forrige uke.

Foto: Hilde Bjørnskau / NRK

I en tøff konkurransesituasjon er Stensen enig i at kampanjer og andre virkemidler blir mer og mer viktig for å øke boksalget fremover.

– Bokhandlerne jobber hver dag for å sørge for at folk velger å kjøpe bøker. Kampanjer og markedsføring er viktig fordi boka er i daglig konkurranse med andre varer og tjenester. Vår jobb er å løfte bøkene fram, sier direktøren i Bokhandlerforeningen.

Tilbake i bokhandelen i Elverum er det ikke bare kampanjetilbud på bøker til sommerferien som trekker kunder inn i lokalet. Noen kjøper sekker og skrivesaker til skolestart, mens andre ser enda lenger frem i kalenderen.

– Jeg ser etter gaver. Både bursdagsgaver og også julegaver, sier en kunde vi møter.

Så du har begynt å planlegge jula allerede?

– Ja, bøker er alltid en grei gave!