Normal

Øyertunnelen på E6 stengt igjen

Før helga var den stengt, i dag måtte den stenges igjen. Statens vegvesen har ingen løsning på is- og ventilasjonsproblemene i Øyertunnelen på E6.

Øyertunnelen stengt på grunn av ventilasjonstrøbbel.

STENGT: Hit men ikke lenger. I tre dager sist uke var bilister henvist til omkjøringsvei mens arbeidene med å få ut store mengder snø og is pågikk i tunnelen. Nå er den på nytt stengt.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Foreløpig er tunnelen stengt fram til onsdag.

– Vi stenger tunnelen på grunn av at isen har begynt å vokse igjen i sjakta i midten av tunnelen. Av brannsikkerhetsmessige grunner velger vi derfor å stenge, sier Asbjørn Stensrud, seksjonssjef i Statens vegvesen.

– Omkjøringsveier er ekstra brøytet og strødd, understreker han.

Asbjørn Stensrud, Statens vegvesen

Asbjørn Stensrud i region Øst mener ettertida får vise om det var feil å bruke det samme systemet i Øyer som i Buskerud.

Foto: Arne Sørenes / NRK

Samme problemer hver vinter

Den snaut fire kilometer lange tunnelen ble åpnet 12. desember 2012, og var en del av milliardsatsingen på ny E6 mellom tettstedene Øyer og Tretten, sør i Gudbrandsdalen. Hver vinter har Vegvesenet vært nødt til å stenge tunnelen flere ganger på grunn av at snø og is blokkerer en ventilasjonssjakt.

I tre dager sist uke var bilister henvist til omkjøringsvei mens arbeidene med å få ut store mengder snø og is pågikk.

– Hvordan kunne dette skje nå igjen, så kort tid etter at dere renska opp i sjakta?

– Det er vi jo overraska over sjøl også. Vi trodde ikke det skulle danne seg så mye is igjen så fort. Men det skyldes i hovedsak klimatiske forhold.

Setter lufteanlegget ut av spill

Problemet er en høy, loddrett luftesjakt på 92 meter. Fuktighet som siver inn i sjakta fryser til is på kalde vinterdager, og faller mot bunnen av sjakta. Der tetter hele systemet seg, og lufteanlegget settes ut av drift.

Vifte i Øyertunnelen
Foto: Geir Randby / NRK

Bragernestunnelen i Drammen er en av få med samme system. Der har de også hatt ising i ventilasjonssjakta, men bare et par ganger på de 12,5 åra siden tunnelen ble åpna. Det har skjedd i lange kuldeperioder.

– Med unntak av de episodene, hvor tunnelen måtte stenges noen timer, så har dette systemet vært en god løsning her, sier prosjektleder Tore Braaten i Vegvesenet i Buskerud.

Har ingen løsning

Asbjørn Stensrud i region Øst mener ettertida får vise om det var feil å bruke det samme systemet i Øyer.

– Den løsninga som ble valgt har mange bra egenskaper, som absolutt er å anbefale, sier Stensrud.

– Må bilistene regne med flere stengninger av Øyertunnelen?

– Tunnelen stenges 2. til 6. februar for ordinært vedlikehold. Ut over det håper vi å unngå flere stengninger, men vi gir ingen garanti, understreker Stensrud.