Hopp til innhold

Ordførere vil slå sammen Gjøvikbanen og Dovrebanen

Ordførerne i Hamar, Gjøvik og Lillehammer vil sammenkoble de to jernbanene. Dette mener de vil styrke alle tre byene.

Debatt mellom ordførerne i Mjøsbyene

DEBATT: Se ordførerne i Mjøsbyene, Morten Aspeli fra Hamar, Bjørn Iddberg fra Gjøvik og Espen Granberg Johnsen fra Lillehammer debattere om byutvikling. Debatten ble sendt på radio og nett-tv i ettermiddag.

NRK arrangerte i dag debatt mellom Arbeiderpartiordførerne Morten Aspeli fra Hamar, Bjørn Iddberg fra Gjøvik og Espen Granberg Johnsen fra Lillehammer. Temaet var byutvikling, og alle tre ordførerne er enige om at de vil sammenkoble Gjøvikbanen og Dovrebanen.

Bjørn Iddberg

KLAR TALE: Ordfører i Gjøvik, Bjørn Iddberg, mener byen hadde blitt styrka dersom Gjøvikbanen og Dovrebanen hadde blitt sammenkobla.

Foto: Torunn Myhre / NRK

– Gode kollektivmuligheter og samferdselsmuligheter mellom de tre byene er essensielt, sier Bjørn Iddberg, som også vil styrke bussforbindelsen mellom Gjøvik og de to andre byene.

Han mener dette vil øke muligheten for at innbyggerne i alle de tre byene kan jobbe andre steder enn akkurat der hvor de bor. Han mener også at en sammenkobling av Gjøvikbanen og Dovrebanen vil føre til at byen når klimamålene.

– Å koble disse to banene gjør at vi blir mer miljøvennlige, sier Iddberg.

Mener ny motorveg er nøkkelen

I tillegg til jernbane mener ordførerne at bedre veg mellom byene er essensielt.

– Vi trenger rett og slett flere veger mellom oss, sier Hamars Morten Aspeli, som mener firefelts motorveg hadde styrket hele Mjøsområdet enormt.

Morten Aspeli

IKKE SKEPTISK: Ordfører i Hamar, Morten Aspeli, tror ikke firefelts motorveg går utover klimaplanene.

Foto: Helle Therese Kongsrud

På spørsmål fra lytterne om ikke dette vil føre til enda mer klimautslipp, er ordførerne krystallklare.

– Dette kan vi ikke si nei til. En slik motorveg fører til økt trafikksikkerhet og fremkommelighet, sier Aspeli.

Ordføreren synes det er gledelig å høre at mange pendler fra Oslo til Hamar for å jobbe og mener byen må bli flinkere til å vise frem alle sine kvaliteter for å tiltrekke seg folk.

Også Lillehammers Espen Granberg Johnsen mener god veg er viktig å satse på, for at folk skal kunne reise enklest mulig mellom de tre byene.

– Det er noe vi må bygge raskest mulig, sier han.

I Gjøvik vil de derimot ha størst fokus på jernbanen, både på grunn av miljøhensyn og bedre tilknytning til både hovedstaden og Gudbrandsdalen.

Skal bo tettere i alle byene

Selv om alle de tre ordførerne var enige om at veg og jernbane er viktig å satse på for å utvikle byene best mulig, mener de også at flest mulig skal kunne ferdes på bena og sykkel.

Espen Granberg Johnsen

PLANENE KLARE: Ordfører i Lillehammer, Espen Granberg Johnsen, vil at innbyggerne skal bo og leve tettere enn de gjør i dag.

Foto: Ole Martin Sponberg / NRK

– Vi må rett og slett bygge og bo mye tettere i byene, sier de tre.

De vil at flest mulig innbyggere i både Gjøvik, Hamar og Lillehammer skal kunne bo så nærme det meste, at de slipper å bruke bilen i hverdagen. Dette gjelder også i utbyggingen av kjøpesentre i byene.

– Det er bra at vi har kjøpesenter midt i byen. Det mener jeg er en suksessfaktor for å klare å utvikle byen best mulig, sier Bjørn Iddberg og Morten Aspeli.

Lillehammers Espen Granberg Johnsen mener derimot at det ikke er den eneste måten å sikre et godt sentrum på.

– Det viktigste er at folk trives i byen. Her har vi en fin gågate som skaper et aktivt sentrum. Det går an å ha et kjøpesenter midt i byen, men det er ikke en forutsetning for å få en by med suksess, sier ordføreren.

Flere saker fra Innlandet