NRK Meny
Normal

Ordfører ønsker det enklere

Lillehammer-ordfører Espen Johnsen ønsker en enklere løsning enn å bruke 22 millioner kroner på å ruste opp den lille Lysgårdsbakken.

Lysgårdsbakkene i Lillehammer

Den store Lysgårdsbakken er godkjent. Den lille er det ikke.

Foto: Dag Kessel / NRK

Espen Granberg Johnsen

Espen Johnsen er ordfører på Lillehammer.

Foto: Ole Martin Sponberg / NRK

– Jeg tror det internasjonale skiforbundet gjør lurt i å forstå at det å bygge om unnarennet må vurderes opp mot alle andre behov som kommunen har, sier ordfører Espen Johnsen (Ap).

Forrige uke fortalte NRK at det internasjonale skiforbundet krever at den lille Lysgårdsbakken skal oppgraderes for å få fornyet driftslisens. Uten lisens nektes eieren Lillehammer kommune å arrangere hopprenn under de årlige verdenscuprennene og under Ungdoms-OL i 2016.

Profilen må endres og plasten byttes ut for en anslått kostnad på 22 millioner kroner, ifølge det norske skiforbundet.

– Uheldig uten plast

Lillehammer-rådmannen har ikke funnet penger til opprusting av bakken i sitt budsjettforslag for 2015. Den prioriteringen støttes av både varaordfører Per Prestrud og ordfører Espen Johnsen.

Johnsen skisserer en løsning overfor NRK som ikke er ønskelig, men teknisk mulig:

– Ta vekk plasten, og legg på jordlass for å få riktig profil. Da får vi ikke plast, og bakken kan ikke brukes i sommerhalvåret. Det er en løsning som ikke er hverken i kommunens eller idretts interesse, derfor bør vi snakke sammen om å finne en god løsning for alle parter, sier ordføreren.

Han vedgår at det er uheldig å ikke ha plast.

– Da kan det ikke være et rekrutteringsanlegg, og det ønsker kommunen. Men det er store kostnader som må sees i sammenheng med alt annet, sier ordføreren.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Brann i Gjøvik

    Alle kom seg ut da det brøt ut brann i en bolig i Nerby Terrasse i Gjøvik klokka 00.40 i natt. Brannårsaken var trolig varmgang i en avfukter, melder politiet.

  • Får 30.000 for å pendle

    Ansatte i fylkeskommunen som må pendle når Hedmark og Oppland slås sammen skal få mellom 20.000 og 30.000 kroner i kompensasjon i året, samt inntil en times reise hver dag inkludert i arbeidstiden. Det skriver Østlendigen.