NRK Meny
Normal

Viltre tenåringer skal bli trygge sjåfører

De er viltre og ukonsentrerte. De rager høyt i ulykkesstatistikkene. Om kort tid sitter de selv bak rattet. Alle 10. klassingene i Oppland har vært på sikkerhetskurs for å bli tryggere trafikanter. Er de modne nok?

Tre 10. klasser fra Brandbu ungdomsskole er på Norsk vegmuseum og trafikksikkerhetssenteret. Elevene er på ulike stasjoner, blant annet Velte-Petter.

GLEDER SEG TIL Å KJØRE BIL: 10. klassingene fra Brandbu skal snart kastes rundt i bilen under nøye instruksjon av Geir Åge Sogn fra Gjøvik trafikkstasjon

Tiendeklassingene fra Brandbu ungdomsskole velter ut av skolebussen på tenåringers vis. Ertelystne eller morgentrøtte, alle virker nysgjerrige på en annerledes skoledag på Norsk Vegmuseum i Lillehammer.

De er siste gruppe ut av hele 2370 ungdomsskoleelever i Oppland som har fått en helt spesiell trafikksikkerhetsopplæring på vegmuseet siden september. Målet er å forhindre at ungdommene blir en del av ulykkesstatistikken når de kommer ut i trafikken om veldig kort tid.

Wenche Frøise utfordrer Tor Mortens bremselyst

HA BREMSEFOTEN KLAR: Wenche Frøise i Trafikksikkerhetssenteret oppfordrer ungdommene til å tenke før de handler.

Foto: NRK

«Morsomt å kjøre fort»

Mange av ungdommene bor grisgrendt til på Hadeland og er i full gang med å ta mopedlappen for å bli mer selvhjulpne. Over nyttår fyller de 16 år og de gleder seg veldig til de skal begynne å øvelseskjøre med bil på vegene.

Tor Morten Knotterrud Haug har snart lappen på lett motorsykkel og nøler litt når vi spør om han vil holde fartsgrensa. Kompisen Sander Haga Joten er skråsikker på at han vil følge trafikkreglene, men ler lurt mens han sier det.

Simen Berge Kristiansen har capsen og hetta godt tredd over hodet og smiler sjarmerende når det blir snakk om fart. Han syns bil er morsomt og kommer til å kjøre mye. Simen innrømmer at han har lyst til å gasse opp litt.

For å være ærlig: Hvis hu som sitter bakpå blir redd, så får hu GÅ!

Simen, 10. klasse

Trafikkulykker er hovedårsaken til dødsfall blant unge mellom 15 og 24 år. Hovedårsakene til ungdomsulykkene er uoppmerkosmhet og manglende erfaring, høy fart og manglende bruk av bilbelte.

Trygg Trafikk har flere prosjekter rettet mot ungdom, ett av dem i samarbeid med Norsk Vegmuseum i Lillehammer. Der er de opptatt av å gi tenåringene konkrete opplevelser istedenfor moralske pekefingre. Men realitene må frem.

Ungdom i alderen 15-24 år står bare for 7 prosent av bilkjøringen, men utgjør nesten 20 prosent av de som mister livet i trafikken.

tryggtrafikk.no

Veileder Tarald Koller står i i auditoriet med den ene klassen og viser de nakne fakta på storskjerm. Tallene fra Trygg Trafikk viser at 70 prosent av ungdom som dør i trafikkulykker er gutter. De viser også at de ni første månedene ungdommen har førerkort, er de mest ulykkesutsatte. Og jentene dør som guttenes passasjerer.

Jenter på trafikkopplæring

SMARTERE ENN GUTTENE? Tiendeklassingene tester seg sjøl på trafikksikkerhetssenteret

Foto: NRK

Fartsglade kjærester

I årene 2005-2012 døde 29 jenter i alderen 15 til 19 år som bilpassasjerer. Tarald Koller spør om noen av jentene har kjæreste som er over 18 år, og ei lyshåret på bakerste rad rekker opp hånda.

– Si til sjåføren at det blir kyssenekt om han ikke bremser, sier Koller. Andre konkrete tips for de som sitter i baksetet og synes bilen har for høy fart kan være å si at du er sulten eller at du rett og slett må tisse. Så kan du nekte å gå inn i bilen igjen før du får løfte om at fartsgrensen overholdes.

Emilie Skjelbred er ikke redd for å si ifra hvis sjåføren kjører for fort. – Mange jenter på min alder har kjæreste som nettopp har fått lappen. Gutter i 18-årsalderen er veldig glad i å kjøre fort og vil tøye grensene, sier Emilie.

Jentene er kanskje smartere? Vi tenker på konsekvensene og er opptatt av å kjøre trygt. Guttene er mer opptatt av å vise seg frem og ha det morsomt.

Emilie, 10. klasse

«Bilbeltet er vår beste venn, enig?»

Geir Åge Sogn jobber til vanlig ved Gjøvik trafikkstasjon men har stortrivdes som instruktør og veileder for skoleklassene denne høsten.

– Jeg har trua på at ungdom må få en opplevelse av slike ting istedenfor at jeg står der med pekefingeren, sier Geir Åge Sogn.

Han bruker seg sjøl, involverer dem direkte og snakker et språk de forstår. Elevene tør gradvis opp og følger nøye med. Alle takker ja til å sette seg inn i Velte-Petter, en spesialkonstruerte bil som dreier 180 grader rundt sin egen akse.

Ei lita brusflaske som slenger laus i bilen blir en blytung trussel om du bråbremser i 80 kilometer i timen. Tenk over hvor tung du sjøl blir, uten bilbelte i en tilsvarende situasjon.

Geir Åge Sogn, Gjøvik trafikkstasjon

De som er tøffest i trynet må henge lenge oppned i veltebilen. Ingen av dem vil prøve den samme runden UTEN bilbelte.

Så da har kanskje viktig informasjon festet seg for godt, også til den dagen tenåringene sitter ved rattet i en bil nær deg.



SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • En til sykehus etter kollisjon

    En person er kjørt til sykehus etter en kollisjon på Nordsinni, skriver Oppland Arbeiderblad. To biler har kollidert og tre personer er involvert i ulykka.

    Brannvesenet er på stedet og dirigerer trafikken forbi.

  • Ulykke langs fv 33 i Nordsinni

    Nødetater er på veg til Nordsinni der det har vært en trafikkulykke.

    Laster Twitter-innhold
  • – Tiltaltes må frifinnes

    – Mannen som er tiltalt for en overfallsvoldtekt må frifinnes, sier hans forsvarer Nils Christian Nordhus. Mannen er tiltalt for å ha voldtatt en kvinne i Trysil i mars i år, men har hele tiden nektet straffskyld.