Hopp til innhold

Ikke fornøyd med opplandspolitikerne

Næringslivsaktører i Oppland etterlyser mer aktive politikere og viser til Hedmark for sammenligning. – Ingen grunn til å kritisere, mener stortingspolitiker Tore Hagebakken.

Tore Hagebakken

Stortingspolitiker Tore Hagebakken fra Oppland Arbeiderparti er uenig i kritikken og mener det er stor aktivitet i fylket.

Foto: Poppe, Cornelius / SCANPIX

– På mange måter kunne jeg tenkt meg at vi hadde fått valgt inn noen hedmarkspolitikere fra Oppland, når du ser hvor flinke de har vært til å få til en positiv utvikling i Hedmark fylket, sier Thor Arve Øveraasen, administrerende direktør i Øveraasen Snowremoval Systems på Gjøvik.

– Må skjønne utfordringene

Firmaet han styrer omsetter for 400 millioner kroner i året og eksporterer 80 prosent av produksjonen. Hvert år er nærmere 300 vogntog innom fabrikken i Vestoppland.

– Jeg er ikke så opptatt av partipolitikk i denne sammenhengen, men at det er folk som skjønner hvilke utfordringer Oppland står overfor. Vi har sakket totalt akterut når det gjelder kommunikasjon. Riksveg 4 er dårlig og det vil ta lang tid å bygge den ut, riksveg 33 skulle vært bygget ut for lenge siden og vi burde ha gjort noe med jernbanen, sier Øveraasen.

Han får langt på veg støtte av administrerende direktør Jørn Nørstelien i tømmerforedlingsbedriften Gausdal Bruvoll.

– Nasjonal Transportplan ble lagt fram som en godbit for Oppland, men hvor den er vanskelig å se. Vi får ikke tog, som er viktig for transport over lengre avstander, i alle fall ikke i nær framtid. Det er også et diskusjonstema hvorvidt det overhodet blir firefelts veg til Lillehammer.

– Mer omfattende vegutbygging

– Det er et faktum at hedmarkspolitikerne har vesentlig større gjennomslag enn opplandspolitikerne over tid, sier Nørstelien.

Stortingsrepresentant Tore Hagebakken fra Oppland Arbeiderparti tar seg ikke nær av kritikken.

– Det er ingen grunn til å fremme kritikk nå, det skjer en mer omfattende vegutbygging enn noensinne tidligere, vi har utbygginger for nesten 6.5 milliarder kroner.

Hagebakken understreker at utfordringen framover er å videreføre riksveg 4 til Oslo og bygge ut Gjøvikbanen. At det er stor aktivitet på den andre siden av fylkesgrensa angår også Oppland, mener han.

– Vegutbygging og jernbaneutbygging gjennom Hedmark er svært viktig for oss i Oppland, så det står vi sammen om.

Flere saker fra Innlandet