Hopp til innhold

OL-ringene må vike for sponsor

Styreleder i Olympiaparken på Lillehammer, Petter Rønningen, mener OL-ringene i Lysgårdsbakken må vike plass for logoen til DnB Nor.

Lysgårdsbakkene på Lillehammer
Foto: Tor Richardsen / Scanpix

Rønningen mener viktige sponsorer må få en framtredende plass i OL-bakken dersom byen skal klare å vedlikeholde og modernisere anlegget.

Banken er en av hovedsponsorene som gjør det mulig å legge plastdekke i den store Lysgårdsbakken.

SV-politiker Tove Lehre mener imidlertid dette er en kommersiell forurensing av kulturbyen Lillehammer.

- OL lever videre

- Muligheten til å finansiere plastdekket skjer gjennom en sponsortilknytning. Det at vi kan videreføre hoppbakken gjør at vi kan videreføre vår tilknytning til OL-arrangementet. OL-ringene alene gjør ikke det, sier Rønningen.

DnB Nor er en av sponsorene som blant annet gjør det mulig å legge plastdekke i den store Lysgårdsbakken.

Tirsdag sa SV-politiker i Lillehammer, Tove Lehre til NRK at å gi logoer plass som store blikkfang er en kommersiell forurensing av kulturbyen Lillehammer.

- Kommunestyret har solgt sjela si, sier Lehre.

- På rett spor

Petter Rønningen sier at det internasjonale skiforbundet har brukt Norges protester mot en utvikling av skisporten som en pekepinn på om de er på rett veg.

- Dersom Tove Lehre protesterer på noe som gjelder olympiske leker, så har det noe for seg det vi driver med, sier Rønningen.

Flere saker fra Innlandet