– Jeg er enig i at finansieringen er det store spørsmålet, men vi har følelsen av at de offentlige instanser vi henvender oss til, er positive, sier Bjarte Ytre-Arne, som er leder av muséet og prosjektansvarlig for forprosjektet.
"Gammeldags formidling"
«Muséet er lite synlig for omgivelser og for potensielt besøkende som er i området », står det i rapporten, og viser til at det bare var 16 000 besøkende i 2012.
"Utstillingene fra 1997 bære preg av slitasje, og formidlingsformen oppleves som noe gammeldags", står det også videre.
Prosjektet foreslår en radikal fornyelse av muséet, der digitale virkemidler, med apper, projektorer, lyd, bilder og lydisolerte rom skal være virkemidler for å skape sterke opplevelser.
I et eget rom, en "Black Box", vil fem projektorer i taket skape en 180 graders skjerm der en 6 minutters film skal gjengi olympiske opplevelser.
Muséet ønsker å kopiere det beste fra det olympiske muséet i Lausanne i Sveits, og vil erstatte dagens plakatvegg med en elektronisk vegg der du kan klikke på et ønsket årstall og få opp en videosnutt fra det aktuelle OL.
– Learning by doing
Moderne museumspedagogikk forutsetter at du "lærer gjennom å gjøre", og prosjektet ønsker en olympisk lekelab, der simulatorer gir de besøkende muligheten til for eksempel å skyte eller sykle.
Hele prosjektet har altså en ramme på 15,3 millioner kroner. Av dette skal 1,3 millioner være "ikke offentlig finansiering"
– Dette kan for eksempel være leverandører av elektronikk, som vi jo trenger mengder av til dette prosjektet, sier Ytre-Arne. – Ved å profilere produsentene, kan vi få ned kostnadene på denne delen av utbyggingen.
– Elektronikk ikke et mål i seg selv
– Det stilles store krav til muséer som bruker digitale virkemidler i sine lokaler, sier Anne Birkeland, som er førstelektor ved Naturhistorisk museum, Universitetet i Oslo. Hun har museumspedagogikk som fag.
– Det viktigste for et museum er faktisk gjenstandene. Hverken plakater eller touch-skjermer kan erstatte unike gjenstander som kan fortelle oss noe om fortiden.
– Utfordringen for ethvert museum er å la elektroniske og digitale effekter være pedagogiske virkemidler, og ikke et mål i seg selv, sier Birkeland.