Fra Stortingets talerstol slo politikerne fast at OL ville "løfte Lillehammerområdet inn i framtida og Norge inn på verdenskartet".
OL skulle være et moderniseringsprosjekt som skulle sørge for at Innlandet kom ut av oljeskyggen.
- Ga ikke uttelling
10 år etter kan vi slå fast at OL ikke ga den økonomiske uttellingen man håpet på.
Professor ved Handelshøyskolen BI, Olav Spilling, sier at næringsutviklingen etter OL ikke har svart til forventningene.
Ifølge Spilling sitter Lillehammer-området igjen med svært lite i forhold til det som ble investert i før OL i 1994, til tross for at arrangementet ble en suksess.
- Hovedspørsmålet er om den store investeringen på brutto vel 10 milliarder kroner har gitt den avkastningen som en kunne forvente og til det er spørsmålet er svaret klart nei, sier Spilling.
Han mener at dette først og fremst skyldes at et OL-arrangements natur er av midlertidig karakter.
- Det er kraftige impulser som kommer inn i økonomien over en kortere tid, med utbygging og gjennomføring. Men det er veldig lite av disse økonomiske impulsene som overføres til noe varig, sier Spilling.
Midlertidig gevinst
Kalde fakta slår fast at gevinsten var midlertidig. Da OL var over var også etterspørselen etter varer og tjenester over. Og det var få lokale næringsaktører som klarte å skape varig vekst i sine virksomheter.
Størst betydning hadde OL for reiselivet. Fra 1993 til 1996 økte antall overnattingsgjester i regionen med rundt 40 prosent mer enn den nasjonale utviklingen i samme periode. Fra 1996 har utviklingen stagnert eller gått tilbake.
Situasjonen har ikke endret seg de siste åra. 2002 var et skrekkens år for hotellnæringa. Mer enn halvparten av de 32 overnattingsbedriftene i Lillehammer og Gudbrandsdalen gikk med underskudd.
Ikke på verdenskartet
Siden 1999 er anslagsvis 5000 arbeidsplasser blitt borte i reiselivsnæringa i Norge. Antall utenlandske gjestedøgn har gått ned med 20 prosent, ifølge en undersøkelse fra Handelshøgskolen BI.
Konklusjonen etter store markedsundersøkelser i utlandet er kanskje overraskende for dem som tror Lillehammer-OL virkelig satte Norge på verdenskartet. Kunnskapen om Norge er fortsatt svært lav.
En undersøkelse i våre naboland slår fast at to av tre erfarne reisende med interesse for naturbaserte opplevelser vet lite eller ingen ting om Norge.