Det nye togradiosystemet skal øke sikkerheten på norske tog og sørge for enklere trafikkavikling. De første som får systemet er Rørosbanen, Raumabanen og Nordlandsbanen.
- Viktig milepæl
Systemet skal etter hvert dekke alle togstrekninger i Norge, og skal stå ferdig i løpet av tre til fem år avhengig av bevilgningene.
- Denne kontrakten er en viktig milepæl i arbeidet med å øke sikkerheten for person- og godstransport med jernbanen, og for å legge til rette for at flere reiser med tog, sier samferdselsminister Torild Skogsholm.
GSM-R er en felles europeisk standard for mobiltelefonssystem for jernbanedrift, med særlig vekt på nødkommunikasjon mellom tog og togledersentral.
Starter i Bodø
Stortinget sluttet seg i juni i år til forslag fra regjeringen om en bevilgning på 200 millioner kroner over statsbudsjettet for 2003 for å starte utbyggingen av togradiosystemet GSM-R på blant annet strekningen Bodø-Rognan på Nordlandsbanen.
- Raset på Nordlandsbanen nå i helgen ga oss igjen en påminnelse om hvor viktig det er med topp moderne kommunikasjonsutstyr på jernbanestrekninger i Norge, sier Skogsholm.
Arbeidet med utbygging av GSM-R på Nordlandsbanen skal starte i Bodø rett etter sommeren, og strekningen fram til Rognan skal være ferdig i løpet av 2003.