NRK Meny
Normal

Nytt dobbeltspor ved Mjøsa tåler ikke maksfart

Togene på det nye dobbeltsporet ved Mjøsa skulle kjøre i 200 kilometer i timen, men kjøreledningen tåler ikke så høye hastigheter.

Jernbanetraseen langs Mjøsa

Togene på det nye dobbeltsporet på Mjøsa tåler ikke maksfarten.

Foto: Jan Egil Løvbak/Nrk

Da det i februar ble oppdaget ujevnheter på kjøreledningen, ble farten senket til 130 kilometer i timen for å avverge flere belastninger og skader.

Vet ikke årsak

Togene hadde da kjørt i maksfart i et par måneder, melder P4.

– Vi vet rett og slett ikke hva årsaken er. Vi jobber med å finne ut av det og har tilkalt ekspertise fra Tyskland for å finne ut nøyaktig hva som er årsaken, sier kommunikasjonsrådgiver Olav Nordli i Bane Nors utbyggingsdivisjon. Bane Nor håper å få ekspertenes rapport før påske. Foreløpig er det dermed uvisst hvor lang tid det vil ta å utbedre feilen og hvor mye dette arbeidet vil koste. Feilen fører imidlertid kun til forsinkelser på mellom to og tre minutter. (©NTB)

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Vogntog sperrer vegen i Gausdal

    Det er redusert fremkommelighet på fylkesveg 255 i Øvre Svatsum i Gausdal på grunn av et vogntog som sperrer vegen. Berging er bestilt

  • Innbrudd på folkehøgskole

    Det har vært innbrudd på Bjerkely folkehøgskole på Arneberg. Det er blant annet stjålet kontanter, PC og Iphone. Politiet har vært på skolen og gjort undersøkelser.

  • Lunner vil bli en del av Viken

    Formannsskapet i Lunner har med 6 mot 1 stemme vedtatt å søke om å bli en del av den nye Viken fylkeskommune. De to Senterparti-representantene var uenige og endte opp med at en av dem stemte mot å gå over til Viken.