NRK Meny
Normal

Nye Veier vil ikke betale gamle bruer

Hedmark fylkeskommune mener de får regningen for at E6-utbygger Nye Veier skal spare penger.

Øyvind Moshagen

Nye Veier: Prosjektdirektør Øyvind Moshagen mener fylkeskommunens 50 år gamle bru, gjør at ny bru er overflødig.

Foto: Knut Røsrud / NRK

Nye Veier er regjeringas prestisjeselskap. Oppdraget er enkelt; de skal bygge mere vei for mindre penger. Og da må det spares, men Hedmark Fylkeskommune protesterer mot at de kan få en del av regninga.

Om få måneder starter bygging av ny firefelts motorveg på E6 forbi Hamar. Mange av bruene over den gamle veien var planlagt revet, men Nye Veier mener flere av bruene er gode nok til å leve i mange år til.

Les også:

Vil beholde 50 år gammel bru

En av bruene som Nye Veier ønsker å beholde er Vien bru i Hamar som er over 50 år gammel. Nye Veier mener denne brua kan brukes i nesten 50 år til.

Anne Karin Torp Adolfsen, fylkesråd

STEILER: Fylkesråden for samferdsel, Anne Karin T. Adolfsen, vil ikke betale regninga for gammel moro, som hun mener Staten har ansvaret for.

Det reagerer fylkesråden for samferdsel i Hedmark på, siden det er fylkeskommunen som eier denne og flere andre av bruene over E6. Anne Karin Torp Adolfsen (Ap) mener fylkeskommunen nå får regninga på å vedlikeholde en gammel bru, som burde blitt revet.

Hun reagerer spesielt på at Nye Veier ikke følger det som er vedtatt i reguleringsplanen.

– Jeg synes nesten det er uhørt. Innholdet i prosjektet er vedtatt, og at de nå forsøker å unnlate å ta med vedtatte ting liker jeg dårlig, sier Adolfsen.

Hun får støtte av Hamar-ordfører Einar Busterud, som også mener Nye Veier forsøker å dytte regningen over på andre.

– Nye Veier blir målt på om de greier å bygge veier billigere, og det er tre måter å gjøre det på; mer effektivt, å få andre til å betale mer av regninga, eller å gå ned på standarden. Det er vel en blanding av dette de prøver seg på, sier Busterud.

Prosjektdirektør Øyvind Moshagen

NYE TANKER: Prosjektdirektør for Nye Veier, Øyvind Moshagen, mener 50 år gamle fylkeskommunale bruer er bra nok for nye E6.

Foto: Nye Veier

Prosjektdirektør i Nye Veier, Øyvind Moshagen, sier han forstår bekymringen til fylkeskommunen, men sier han forventer at fylkeskommunen får de bevilgningene som trengs for å vedlikeholde en samfunnskritisk installasjon som en bru.

– Vi har ingen intensjoner om å dytte på noen en merkostnad, sier Moshagen.

– Vanskelig å tolke regelverk

Moshagen mener de ikke har byggeplikt på det som er vedtatt i en reguleringsplan, og at de derfor kan droppe å bygge nye bruer.

Moshagen mener regelverket er uklart , og har tatt det opp i et brev til Vegdirektoratet. Og han har fått svar. Nye Veier må søke om å få lov til å bruke gamle bruer. Nye Veier er ikke enige, og Moshagen sier de vil gå nye runder med Vegdirektoratet.

Ordføreren i Hamar og fylkesråden i Hedmark mener Nye Veier forsøker å unngå vanlig saksgang.

– De tenker nok at det er lov å prøve seg, sier Adolfsen med et smil.

Nye Veier bør gjøre som alle andre. Er det endringer av planer så må man søke om endringer, sier Busterud.

– Vi forholder regelverkene, men veldig ofte er det vanskelig å tolke regelverk, svarer prosjektdirektør Moshagen.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

  • Overvåkingskameraer tillatt

    Ringsaker Almenning har fått medhold fra Datatilsynet i at det er lov til å ha overvåkingskameraer i inn- og utkjøring i Natrudstilen, skriver Ringsaker Blad. Begrunnelsen er hærverk på bomkasser og å forebygge innbrudd i hus og hytter.

  • Skal levere våpenskap

    Raufoss Engineering har økt sin omsetning fra 10 til 16 millioner kroner i løpet av ett år, og skal levere våpenskap til Forsvaret, melder Oppland Arbeiderblad. Det kan også blir leveranser til det danske og det franske forsvaret.

    Raufoss Engineering, våpenskap
    Foto: Dag Kessel / NRK