Det NSB eide Trafikkservice driver vedlikehold av tog, men NSB overlater jobben til andre selskaper fordi de er billigere.
40 millioner ikke nok
NSB begrunner dette med at de må være konkurransedyktige når flere strekninger nå legges ut på anbud. NSB eier 85 prosent av Trafikkservice AS, men dette har ingen betydning når NSB leter etter den billigste anbudet.
Trafikkservice har blant annet ansvaret for renholdet ombord togene. (foto: Thomas Bjørnflaten/Scanpix)
Trafikkservice har de siste to årene klart å kutte sine kostnader med 40 millioner kroner, men er likevel åtte millioner kroner dyrere enn andre anbud.
- Vi har prøvd alt for å bli billigere. Vi var villige til å gå ned i lønn og å jobbe to dager ekstra i måneden, men det hjalp ikke. Vi ble for dyre for NSB, sier fagforeningsleder Jan Petter Tandberg.
Avvikler
I over et år har de ansatte i selskapet levd i usikkerhet om de får beholde jobben eller ikke. Tirsdag ble det bestemte å avvikle selskapet.
På Hamar har Trafikkservice ansvar for vedlikehold av diesellokomotiver. (Foto: Gorm Kallestad/Scanpix)
- Det er det beste. Nå har vi gått i usikkerhet så lenge og det er fryktelig tungt. Da er det bedre å slutte enn å gå i usikkerhet enda lenger.
I februar skal nemlig konsernstyret ta den endelige avgjørelsen, men Tandberg har ikke tro på redning for selskapet.
- Det er ikke store håpet. Vi ville ikke gå i usikkerhet noen måneder til, sier Tandberg.
Bitre
På Hamar vil åtte personer i løpet av året stå uten arbeid, mens seks personer i Oppland mister jobben.
- Vi er bitre på NSB. De eier selskapet som vi jobber for, likevel så sier de at de ikke vil ha våre tjenester, sier Tandberg.
Halvparten av de som nå mister jobben er over 50 år og det er ikke lett å få ny jobb da. Mange har jobbet i NSB hele siden de sluttet skolen.
- Vi har veldig mye kunnskap om tog, derfor er det jo ingen andre i Norge som har bruk for kunnskapen vår enn NSB. Nå vil ikke de ha oss heller, sier Tandberg.
200 må gå
De ansatte går nå på ventelønn fram til de må forlate jobben. En del slutter i juni, mens resten slutter i siste del av november på grunn av oppsigelsestid.
- Vi er bitre på NSB. Det er forferdelig at markedet skal styre dette her. Vi føler oss dårlig behandlet av en arbeidsgiver vi har hatt i mange år, forteller tandberg.
Trafikkservice har avdelinger over hele landet og tilsammen mister 200 ansatte jobben. Flesteparten av disse befinner seg i Lodalen i Oslo og i Trondheim.