Media og politikere har for lengst felt denne dommen over norsk skole. Den er både elendig og bråkete, mener media og politikere, på bakgrunn av internasjonale tall og målinger.
Nå advarer professor Svein Sjøberg ved Universitetet i Oslo mot å bruke tall fra de internasjonale skoleundersøkelsene helt blindt.
Midt på treet
Den norske skole ligger midt på treet sier professoren, og viser til to av de mest anerkjente skoleundersøkelsene i verden.
- Beskrivelsen av skolen er nokså brutal i media. Men når vi er vant med å vinne, er det kanskje ikke godt nok å være midt på treet?, spør professoren, som minner om at nordmenn før trodde de hadde verdens beste skole.
Ny skoledebatt
Sjøberg mener de internasjonale skoleundersøkelsene kan ha mye for seg. Men undersøkelsene har endret den norske skoledebatten, mener han.
- Før diskuterte partiene verdier og normer, nå er det bare tall som gjelder, sier Sjøberg,som mener skillelinjene mellom partiene viskes ut.
- Det ser ut som om alle partier godtar internasjonale tester og målinger uten å reise noen debatt, sier Sjøberg.
Utvikling mot markedstenkning og nærmest en blind tro på tall og prissetting har gått veldig raskt, mener Sjøberg.
Aps førstekandidat til Stortinget i Hedmark, Anette Trettebergstuen.
Ikke enig
Arbeiderpartiets listekandidat Anette Trettebergstuen kjenner seg ikke igjen i beskrivelsen av at partiene er for like i sin skolepolitikk.
- Det har aldri vært større forskjeller en nå, sier Trettebergstuen.
Hun mener det er de borgerlige partiene som har stått for en markedsorientert skole, og at Ap kjemper for en mer rettferdig vurdering av norske elver.
- Vi vil ikke ha det slik at en stor eksamen skal bli vurderingsgrunnlaget, men heller satse på mer individuell evaluering og flere skriftelige tilbakemeldinger, sier Trettebergstuen.