– 3, 2, 1 – skyt.
Lyden dundrer gjennom lokalene til våpenprodusenten Nammo når den nyutviklede ammunisjonen til F-35-flyene testes.
– Nice, utbryter den amerikanske sjefen for F35-programmet spontant.
Viseadmiral Mathias W. Winter har tatt veien fra USA for å oppleve rakettene på nært hold. Han omtaler det han fikk se som imponerende.
– Per dags dato er dette den mest imponerende ammunisjonsforskningen jeg har sett. Demonstrasjonen av Apex-ammunisjonen i dag gir meg innsikt i mulighetene og kapasiteten hos Nammo, sier han.
Kan gi store inntekter
Forrige uke landet tre F-35 jagerfly på norsk jord. Norge har kjøpt flyene fra USA som nå kjøper ammunisjon fra Norge. De kommer trolig til å gi våpenprodusenten på Raufoss salgsinntekter opp mot 15 milliarder kroner de neste årene.
– Lykkes vi totalt med dette, ligger det et sted mellom 10 og 15 milliarder kroner i salgsverdi i flyets levetid, sier konsernsjef i Nammo, Morten Brandtzæg.
Han forteller at det er viktig for bedriften å få gode tilbakemeldinger fra de amerikanske kundene.
– Det betyr veldig mye for oss. Nå har vi brukt 13 år på å utvikle den beste ammunisjonen som er mulig å lage til F35. Å høre kunden gi oss gode ord, gir oss forsikring om at vi har et godt marked, sier han.
– Helt unikt
Rakettammunisjonen skal brukes i F35 fly over hele verden. Nå vil Nammo utvikle den videre.
– Vi tror dette skal bli en stor inntektskilde for Nammo i fremtiden. Ikke bare det vi nå har utviklet for F-35, men vi ser for oss å ta det samme konseptet inn i andre kalibre for å kunne bruke det på andre plattformer, forteller programsjef på Nammo, Eva Friis.
Ammunisjonen betegnes som helt spesiell, både når det gjelder treffsikkerhet og eksplosjonsmåte.
– Den har et veldig bredt spekter. Mye annen ammunisjon er spesialisert, men her har du alt i en ammunisjon. Det er helt unikt. Det er den første ammunisjonen med den egenskapen som finnes, avslutter Friis.