Hopp til innhold

Norgesrekord i produktplassering

Kong Curling, som har kinopremiere på fredag, er full av logoer og produkter. Uten støtte fra store kommersielle interesser hadde filmen trolig aldri blitt noe av.

Video Et klipp fra filmen "Kong Curling"

Et klipp fra filmen 'Kong Curling'

Atle Antonsen spiller tungt medisinert curlingspiller

Atle Antonsen spiller en tungt medisinert curlingspiller.

Foto: Lars Erik Skrefsrud / NRK

Det har trolig aldri før vært lagd en stor norsk spillefilm hvor en så stor del av finansieringa kommer fra produktplassering.

I filmen er merkevarer som Pepsi Max, Clas Ohlsson, - og mer kuriøst - Plumbo - godt synlig. Og de har betalt for det:

– Jeg er stolt av at vi har laget et så tydelig kommersielt prosjekt som er så flott at store norske firmaer vil bruke pengene sine på dette, sier produsent Håkon Øverås.

Han har et stjernegalleri av norske komikere i rollene. Nesten en femdel av filmens produksjonsbudsjett kommer fra sponsorer.

– Det er vel et sted mellom 3 og 4 millioners verdi for produksjonen. Det har rett og slett gjort det mulig for oss å lage filmen. Det var et være eller ikke være for dette prosjektet, sier produsenten.

Lillehammer satser

Filmen er spilt inn på Lillehammer og også Lillehammer Turist har betalt 500.000 kroner for å være synlig i filmen.

– Vi gjør dette som en test for å se om det kan være en nyttig kanal å gå via film og TV for å gjøre Lillehammer som merkevare og de produktene vi har kjent. Så får ettertiden vise hvilke effekter vi får ut av det, sier Ove Gjesdal i Lillehammer Turist.

Kong Curling har kinopremiere på fredag. I hovedrollen møter vi Atle Antonsen, som spiller curlingstjerna Pål Trulsen kledd i brun treningsdress. Men han har og vært med på manus:

– Det var en forutsetning hvis vi skulle få realisert prosjektet og det var vi veldig hypp på. Det var en gylden mulighet til å få inn penger fra sponsorer til å være med på det. Vi prøver å la det være så lite tacky som mulig og få det til å være relativt ryddig og ordentlig. Det skal ikke være skjemmende for resultatet, sier den kjente skuespilleren.

Video Klipp fra filmen Kong Curling

Enda et klipp fra filmen 'Kong Curling'

– Helt unikt

Stine Helgeland er lanseringsdirektør i Norsk Filminstitutt, og vet mye om filmbudsjetter. Hun tror Kong Curling setter norgesrekord i produktplassering:

– Det er veldig spesielt, helt unikt vil jeg tro. Det er ikke så vanlig med produktplassering i stort omfang og hittil er det vel ikke så mange som har klart å få så mange penger ut av det, sier hun.

Sverre Pedersen representerer norske filmarbeidere som forbundsleder i Norsk Filmforbund. Han er kritisk til utviklinga. For han mener nemlig dette er en utvikling og at det vil komme mer og mer produktplassering i norsk film:

– Det er helt klart at det vil påvirke de historiene vi får presentert. Det å bli styrt av kommersielle interesser når en skal lage kunst og kultur, det er ikke noe særlig gunstig for å skape et fritt og kritisk uttrykk i det vi lager, sier han.

HØR ATLE ANTONSEN FORTELLE OM KONG CURLING:

Flere saker fra Innlandet