Hopp til innhold

Bli med Norges tregeste tog - minutt for minutt

Gjøvikbanen er Norges tregeste togstrekning. Her kan du selv oppleve togreisen: Vi har filmet hele turen fra Gjøvik til Oslo – i reell tid.

Gjøvikbanen minutt for minutt

Se hele Gjøvikbanen fra lokomotivførerplass – og hvorfor den er Norges tregeste jernbanelinje.

En filmet togtur mellom Gjøvik og Oslo er bokstavelig talt «slow-TV».

De 124 kilometerne fra Gjøvik til Oslo går i sneglefart. 63 kilometer i timen er gjennomsnittshastigheten, viser en undersøkelse NRK har gjort. Da NRK tok 06.31-toget fra Gjøvik tirsdag, tok turen to timer og to minutter.

Tore Gladhaug, lokomotivfører Gjøvikbanen

Tore Gladhaug er lokomotivfører på NSB Gjøvikbanen.

Foto: Reidar Gregersen / NRK

Monika Solberg

Monika Solberg reiser ofte mellom Gjøvik og Oslo.

Foto: Reidar Gregersen / NRK

Til sammenligning tar bilturen mellom de to byene i gjennomsnitt en time og tre kvarter. Da kjører du rett dit du skal, og slipper transport eller gange videre fra Oslo S.

Dessuten er Statens vegvesen i full gang med å bygge firefelts motorvei over Hadeland. Når den står ferdig, kan bilistene kjøre i 100 km/t., mens toget snirkler seg av gårde i 63 km/t.

– Nordnorsk bygdevei

På den andre siden av Mjøsa, mellom Hamar og Oslo, er det nå massiv utbygging av både motorvei og dobbeltsporet jernbane.

Avstanden mellom Hamar og Oslo er den samme som mellom Gjøvik og Oslo. I dag bruker Hamar-toget godt under halvannen time inn til Oslo. Om få år er reisetiden under én time. På Gjøvikbanen er det ingen planer som vil redusere reisetida.

Drifts- og servicesjef Børre Andersen i NSB Gjøvikbanen er ikke nådig i sin karakteristikk av jernbanelinja som nå er 104 år gammel:

– Den er som en nordnorsk bygdevei!

– Må kjøre i 50 km/t

Årsakene til den lave hastigheten er flere. Selve jernbanelinja er den samme som da den ble bygget for 104 år siden – i 1902. NRK har telt svinger, og kommet frem til at det er 223 svinger og kurver mellom Gjøvik og Oslo.

Noen vil kanskje mene det er enda flere kurver, mens andre vil mene at noen kurver ikke skal regnes med. Se selv i videoen!

– På enkelte steder må toget ned i 50–60 kilometer i timen. Ett sted kan vi kjøre i 130. Men den strekningen er så kort at vi rekker ikke å få togene opp i den hastigheten før det kommer en sving – og vi må ned i hastighet igjen, sier lokomotivfører Tore Gladhaug.

Nattogene går raskere

Krysningssporene er for få og perrongene er for korte. Det er også problemer med for svak strømforsyning.

Sjur Helseth, Jernbaneverket

Sjur Helseth, Jernbaneverket

Foto: Reidar Gregersen / NRK

– Gjøvikbanen er ikke bygget for å kjøre fort på, sier seksjonssjef Sjur Helseth i Jernbaneverket.

Til og med nattogene på Bergensbanen og Nordlandsbanen, der folk skal ha ro til å sove, går raskere enn togene fra Gjøvik, Hadeland og Nittedal inn mot Oslo S.

På Gjøvikbanen planlegges det oppgraderinger for 1,7 mrd. kroner, men ikke før i perioden 2018–2023. I de nærmeste årene er det kun satt av drøyt 100 millioner kroner til mindre arbeider.

Ingen lovnader

Pengene skal brukes til flere tog og hyppigere avganger, ikke raskere tog.

– Det vil kun være snakk om få minutter i reisetidsreduksjon, hvis det i det hele tatt blir noe. For å redusere reisetida må svinger rettes ut, og det er det ikke satt av penger til, sier Sjur Helseth i Jernbaneverket.

– Hvor mye vil det koste å oppruste Gjøvikbanen slik at togene der kan gå like raskt som på Gardermobanen og Dovrebanen?

– Det har vi ikke regnet på. Det er langt frem til det blir aktuelt.

Regjeringen kan ikke love noe.

Misnøye med reisetid

Satsingen blir på intercity, og Gjøvikbanen er jo ikke med der, sa statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet til NRK i januar.

Kundeundersøkelser viser at passasjerene på Gjøvikbanen er fornøyd med komforten om bord og med personalet. Men reisetida er de ikke fornøyd med. De er utålmodige etter å komme seg til Oslo.

Børre Andersen, NSB Gjøvikbanen

Børre Andersen, drifts- og servicesjef, NSB Gjøvikbanen.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

– Nå tar det altfor lang tid. Kontrasten til lyntogene i Europa er enorm. Selv til Hamar-toget blir det stor forskjell. Jeg har reist en del der, og over en halvtimes forskjell i reisetid er mye. Det er ingen mening i at det skal ta to timer mellom Gjøvik og Oslo, sier Monika Solberg, som reiser ofte fra Gjøvik til Oslo på jobb.

Gamle tog

Selv om togsettene ble pusset opp for noen år siden, er togene på Gjøvikbanen over 30 år gamle. I vinter måtte mange togsett inn til ekstra reparasjoner, og mange avganger måtte innstilles.

– Togsettene går 160.000 kilometer i året. Det er svært mye, spesielt når det er på Norges mest svingete togstrekning, sier drifts- og servicesjef Børre Andersen i NSB Gjøvikbanen.

Hjulene og drivverket får en veldig stor belastning, og NSB bruker mye penger på reparasjoner.

– Togene er så gamle at vi har problemer med å få tak i reservedeler. Derfor må vi reparere på det vi har, sier Børre Andersen i NSB Gjøvikbanen.

Vet ikke om togene vil gå

Togene på Gjøvikbanen driftes av NSBs datterselskap NSB Gjøvikbanen. De har anbud på passasjertransporten til 2016, med opsjon på ytterligere to år til 2018.

NSB er usikker på hvor lenge de greier å kjøre tog på jernbanelinja.

– Vi skal greie det ut 2016, som vi har forpliktet oss til. Men jeg er usikker på hvordan det blir etter det. Da blir det en utfordring å kjøre. Passasjerene må regne med at togene enda oftere må inn til reparasjoner og vedlikehold, og at det blir enda flere innstillinger.

Hans budskap til myndighetene er klart:

– Nye tog må anskaffes.

Service på togsett

Togene på Gjøvikbanen må stadig oftere inn til service, reparasjoner og vedlikehold.

Foto: Arvid Torsgard / NRK

Flere saker fra Innlandet