Hopp til innhold

Nordmenn gir YouTube 360-gradershjelp

Snart styrer du selv hvor du vil se i 360 graders videoer på YouTube. For å få til dette samarbeider nettgiganten med et bittelite Hamar-firma.

Are Vindfallet i Making View

Daglig leder Are Vindfallet i Hamar-firmaet Making View gleder seg til å vise 360-graders video på Youtube.

Foto: Ola Bjørlo Strande / NRK

– Hittil har det vært slik at folk går inn på YouTube og sitter passivt og ser på video, laget av amatører eller profesjonelle, ja, av hvem som helst, sier Are Vindfallet, daglig leder i det lille Hamar-firmaet Making View.

Interaktiv video

Men i løpet av første kvartal i år blir det nye tider på YouTube. Making View har spesialisert seg på å levere 360 graders filmopplevelser, der du selv kan bestemme hva du vil se.

– Med vår teknologi, og med våre videoer, så kan du sitte med piltastene dine, eller med musa, og så kan du styre hele videovisningen i den retningen du har lyst til å se - opp eller ned eller til alle sider, sånn at visningen blir interaktiv. Snart kan du, som bruker av YouTube, være med å bestemme alle retninger du vil se i filmen. Og det er jo helt unikt! slår Vindfallet fast.

(saka fortsetter under videoen)

Hamar-firmaet Making View har utviklet en 360 graders kamerateknologi som virkelig har pirret nysgjerrigheten til store internasjonale selskap.

Tilbakemelding i jula

Vindfallet knyttet kontakter med både YouTube og selskapet som eier YouTube, Google, allerede i 2013. Tankene han den gang plantet hos internettgiganten bærer nå frukter. For Making View er håndplukket til å være med å utvikle YouTube et skritt videre inn i framtida.

– Nå i jula kom tilbakemeldinga fra YouTube, at nå blir det lansering, og de vil ha oss med på laget.

En av kundene til Making View er bilprodusenten Ferrari, som bruker teknikken i sine filmer fra deres prøvebane, bilder som også snart blir å finne på YouTube.

Det har vært mulig å se 360 graders-filmene Making View har laget også tidligere, men da kun på hjemmesidene til selskapet, eller hos kundene til Making View. At filmene nå kan vises på YouTube betyr i første rekke at langt flere vil få tilgang til dem.

Når fram til hele verden

– Det sitter i ryggmargen til folk å gå inn på YouTube for å se video, og der øker jo distribusjonen av våre produksjoner helt enormt, tror Are Vindfallet.

– Youtube er jo en merkevare i hele verden!

Og bare for å sette det i et perspektiv: Hvert minutt lastes det opp 300 timer med video på YouTube. I løpet av en måned er en milliard unike brukere innom nettstedet - og de ser til sammen seks milliarder timer med video i løpet av det samme tidsrommet.

At et bittelite Hamar-selskap med fire ansatte velges ut av denne nettkolossen er en stor fjær i hatten, synes Vindfallet. På sikt kan det også bety gode inntekter, tror han.

– Ja, det er helt riktig. På kort sikt nå så inngår vi partnerskapet ved at vi gir dem produksjonene vi har laget for å lansere dette. Mulighetene for oss ligger på den økte distribusjonen, mer oppmerksomhet rundt det vi driver med, og selvfølgelig reklamemulighetene. De som ser våre videoer på YouTube blir også eksponert for reklame. Der kan det ligge inntekter for oss, sier Vindfallet.

Flere saker fra Innlandet