Hopp til innhold

Nødstopp kan være livsfarlig

En nødstopp langs veier med høy fart kan være direkte livsfarlig, hvis du ikke gjør det på riktige måten.

Ikke mye plass

Det er ikke mye plass til bilen til venstre i bildet som står med nødblinken på. Det kan være livsfarlig for sjåføren å bevege seg rundt kjøretøyet.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Det er få som vet hvor farlig det er å stoppe langs veien hvor trafikken suser forbi i over 100 kilometer i timen.

Det har skjedd flere tragiske ulykker, etter at biler har fått ufrivillig stans. Det kan være alt fra punktering, at man går tom for drivstoff, til at EL-biler går tom for strøm.

Viktige stopperegler

På med vesten

Det er viktig å ha nødvesten lett tilgjengelig inne i bilen, sier Kjell Seim som er leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens Vegvesen region øst.

Foto: Bjørn Opsahl / NRK

Det er viktig å huske på enkle regler når du må stoppe bilen langs veien. Det kan være livsfarlig å være både utenfor, men også inne i bilen.

– I tragiske ulykker ser vi at personer som har sittet i bilen har blitt drept ved at bilen har blitt påkjørt bakfra, sier Kjell Seim som er leder for trafikksikkerhetsseksjonen i Statens vegvesen, region Øst.

– Det aller første du må gjøre er å trykke inn varselblinken, slik at førerne bak deg er litt obs. Og så må man ta frem nødvesten som skal være tilgjengelig inne i bilen, og tre den på mens man sitter i bilen. Så går man og finner varseltrekanten, forteller Seim.

– Når jeg har varseltrekanten fremme, så går jeg godt ut på siden av veien. Gjerne helt utenfor skulderen, og går bakover og holder trekanten mot bilene som kommer. Sett den ca 150 meter fra bilen som har stoppet, sier Seim.

Han påpeker at mens man gjør dette, må man være svært oppmerksom og svært forsiktig.

Nye krav fra EU

Fra 8. juni, ble det nye EU krav om at nødvesten skal ligge lett tilgjengelig inne i bilen slik at du kan få tak i den mens du fortsatt sitter inne i bilen.

Statens vegvesen skal kontrollere at kjøretøy har refleksvester lett tilgjengelig for å forsøke å minske antall ulykker i forbindelse med nødstopp.

Det skal gjøres via EU-kontroller og kontroller langs vegen.

– Det er nå 110-fartsgrense flere steder, og det er livsviktig å komme seg unna bilen. Det skjer jevnlig at noen får motorstopp, og at det kommer en annen bil og kjører de rett ned.

– I ferietiden er det også lurt å tenke på at varseltrekanten bør være lett tilgjengelig og ikke ligger under all feriebagasjen, avslutter Seim.

Flere saker fra Innlandet