Regiondirektør John Retzius sier det er positivt at Opplandsungdommen har tro på de tradisjonelle næringene som byggenæringen, mekanisk industri og naturbruk/landbruk.
Ser mulighetene
Han sier det er også bra at ungdommen i Oppland også har sett de spennende mulighetene som ligger i media og kommunikasjon.
- Vi ser svært positivt på at Opplandsungdommen har tro på de tradisjonelle næringene i Oppland. Selv om næringslivet og regionen er i endring vil verdiskapingen fortsatt i stor grad måtte baseres på de næringene hvor vi i dag er sterke, sier Retzius.
Han sier det derfor er viktig og gledelig at ungdommen ser ut til å kunne tenke seg en fremtid innenfor disse næringene.
Tallene viser større søkning til yrkesfagene i Oppland.
Media og kommunikasjon
NHO-representanten peker også på det interessante trekket at mange velger medier og kommunikasjon som utdanning.
- Innlandet er i ferd med å få en betydelig næringsvirksomhet innenfor medier og kommunikasjon. Dette er et resultat av lengre tids jobbing både fra høgskolene, kunnskapsparkene og næringslivet selv, sier Retzius.
Han mener økningen i søkertallene tyder på at ungdommen i Oppland har sett de spennende mulighetene som ligger i disse næringene.