Barne- og familieminister Laila Dåvøy mener at de etablerte transportselskapene, altså NSB og ekspressbussene, må legge transportilbudet av mindreårige barn bedre til rette enn i dag.
- Dårlig jobb
Grunnleggeren av barnebussen, Elin Eide Tangen fra Kvam, synes både NSB og ekspressbussene gjør en svært dårlig jobb når de transporterer skilsmissebarn.
- De tar seg ikke av små barn som i helga må ta buss og tog for å pendle mellom mor og far, sier Eide Tangen.
Derfor søkte de om offentlig støtte til prosjektet. Dette for at framtida for bussen skulle sikres. Men det ville ikke barne- og familieministeren ha noe av.
Ingen garantier
Stortingsrepresentant Torstein Rudihagen tok opp bussens kår i et brev til statsråd Laila Dåvøy.
Men Dåvøy vil ikke gi noen offentlige garantier til dette tilbudet.
Hun sier i sitt svar til Rudihagen at NSB og busselskapene må ta seg av oppgaven med å frakte disse barna.
- Barn har både etter barneloven og FNs barnekonvensjon rett til samvær med begge sine foreldre. Foreldrene har en tilsvarende plikt til å legge forholdene til rette slik at dette blir mulig, skriver Dåvøy.
Samferdselsdepartementet mottok 19. januar 2004 en henvendelse via statsministerens kontor fra Therese Karlsen, med en anmodning om å støtte "Barnebussen" økonomisk.
Støtter ikke kommers
- I Samferdselsdepartementets svar av 17. februar 2004 redegjøres det for betingelsene for å få løyve til å drive slike ruter.
- Imidlertid kan ikke Samferdselsdepartementet yte økonomisk støtte til tiltaket, skriver Dåvøy, blant annet fordi bussen skal drives på kommersiell basis.
Hun er dermed enig i Samferdselsdepartementets konklusjon om at mindreårige som reiser alene må tas opp med de transportselskaper som trafikkerer de aktuelle strekningene.