9. april 1940 er starten på tre av norgehistoriens viktigste døgn. Konge og regjering er på flukt, og i disse døgnene avgjøres både Norges og nordmenns skjebne.
– Vi griper ideen fra filmen om å formidle historien fra disse tre skjebnesvangre døgnene, og tror det kan bli starten på å lokke turister til de berømte krigsminneplassene i regionen.
Det sier Stine Skrutvold Skjæret som er kommunikasjonssjef i Anno Museum.
23. september har filmen premiere, og dagen etter åpner de en utstilling ved Glomdalsmuseet i Elverum. Den tar for seg hendelsene både nasjonalt og lokalt disse tre døgnene i april.
Tre dramatiske døgn som endte med at tyskerne bombet både Elverum og Nybergsund i Trysil.
Starten på noe mer
"Kongens nei" har et budsjett på 65 millioner kroner og Erik Poppe er regissør. I vinter stilte flere hundre statister fra lokalområdet i Elverum og Trysil opp under innspillingene.
– Både kommunene og folk i distriktet har tatt imot filmselskapet med åpne armer. Nå er vi klare til å ta imot turister i kjølvannet av filmen, sier Skrutvold Skjæret.
I tillegg til en tradisjonell utstilling ser museet for seg flere måter å lokke turister på.
– Vi utvikler en mobilapp slik at folk kan oppsøke krigsminnemerkene og få historien servert via mobilen. Vi vil også lage kart slik at de sjøl kan legge opp en rute i Kongens fotspor.
På sikt håper vi også å kunne tilby lokale guider som kan vise folk rundt, sier Skrutvold Skjæret.
Hun sier museet nå tar sitt ansvar, som er å legge til rette for formidling av historien, men at andre aktører må på banen for å utvikle dette videre.
Tror på suksess
– Her ligger alt til rette for å utvikle gode forretningsideer, mener hun.
Hun får støtte av en svensk museumskollega, som har jobbet i flere år med kulturturisme.
– Jeg tror satsinga på filmturisme i etterkant av denne filmen kan lykkes, sier Anja Praesto.
Som ansatt ved Östergötlands museum var hun med å bygge opp "Arns rike" etter Jan Guillous bøker om tempelridderen Arn Magnusson. Bøker som senere ble filmatisert. Stedet har hatt rundt 1,5 millioner besøkende de ti siste årene.
Denne uka møttes næringslivet i Elverum for å drodle ideutvikling, der Praesto deltok.
– Samarbeid og iherdig jobbing er nøkkelen. Samarbeid mellom vertskommuner og filmselskapet og mellom næringslivsaktører og andre som driver ideutvikling, sier hun.
– Fordelen med vår historie er at den er reell, og stedene kan oppsøkes, så dette er noe vi kan videreutvikle og skape noe av i mange år framover, sier næringssjef i Elverum Anne Vigdis Ellingsen.