Hopp til innhold

Mikroflyving er farligst, men øker mest

– Mikrofly har den dårligste ulykkesstatistikken av de ulike flytypene. Likevel er mikroflyving den seksjonen i Norges Luftsportforbund som har kraftigst vekst.

Mikrofly farligst, men i størst veskt

OMKOM: En person omkom da et mikrofly styrtet i Hamar tirsdag.

Foto: Helle Therese Kongsrud / NRK

– Vi jobber kontinuerlig med sikkerhetsarbeidet, sier generalsekretær John Eirik Laupsa i Norges Luftsportsforbund (NLF). Det finnes 45 mikroflyklubber i Norge med 220 luftdyktige mikrofly og 1000 medlemmer.

Mikrodly mest populært

POPULÆRT: Det er stor vekst i antall mikrofly og flyvere, sier generalsekretær John WEirik Laupsa i NLF

Foto: NLF

I går omkom en mann og en annen ble hardt skadet da et mikrofly fra Hedmark flyklubb styrtet ved Hamar flyplass. I fjor mistet to livet da et mikrofly styrtet på Voss. Mellom 2002 og 2014 har åtte personer omkommet i ulykker med mikrofly.

Ulykkesraten er 16 ganger større enn for passasjerfly og tre ganger så stor som for vanlige småfly.

For farlig?

– Er det for farlig?

– Det kan jeg ikke svare på. Vi jobber kontinuerlig med at det skal være så sikkert som mulig. Vi ser på regler og prosedyrer, driver holdningsskapende arbeid og opplæring. Riktig og hyppig trening er viktig.

Det er viktig at de som er tett på slike ulykker kommer seg i luften igjen så snart som mulig.

John Eirik Laupsa, NLF

– Til tross for det skjer det ulykker?

– Vi ser alltid på om noe må gjøres etter slike ulykker. Men jeg vil ikke indikere at det blir store omlegginger etter dette.

Jobbet i natt

– Mikrofly er enklere fly, sier Laupsa.

Mikrofly

ENKLERE: Mikrofly er enklere enn vanlige småfly

Foto: Ole Martin Sponberg / NRK

Ifølge Laupsa er det billigere å kjøpe og fly mikrofly enn vanlige småfly.Det er enklere å vedlikeholde flyene. Opplæringen er enklere. Av NLFs sju seksjoner er det bare paragliding som vokser like mye som mikroflyving. Og færre flyr nå vanlige småfly.

Laupsa bistod Havarikommisjonen på ulykkesstedet i Hamar i natt. Så langt kan han ikke forklare eller forstå hva som skjedde.

– Vi må tenke framover nå. I dag skal vi ikke fly. Men så må vi på best måte ta det videre. Det er viktig at de som ert tett på slike ulykker kommer seg i luften igjen så snart som mulig, sier han.

Flere saker fra Innlandet