Det har tidligere vært stor hurlumhei om matutkjøringen i Østre Toten. Kommunestyret har vedtatt at de skal spare inn 375.000 kroner i 2003, mens den årlige innsparingen fra 2004 skal være på 750.000 kroner hvert år.
Alternativene en har sett på er å samle all egen middagsproduksjon til et kjøkken eller å konkurranseutsette driften av kjøkkenet.
Protester
Men innbyggerne har reist bust mot nedleggelsen av institusjonskjøkknene i kommunen. En underskriftskampanje samlet 957 underskriffter. Mange av de som skrev under er ansatte i kommunen.
- Vi er i mot sentraliseringen av matlagingen ved sjukehjemmene. Dette vil være et stort tap for både beboere, pårørende og ansatte, sier Johan Nyland, leder i eldrerådet i Østre Toten.
Han sier at kjøkknene betyr svært mye og sier han ikke har tro på at den nye ordningen vil være bedre.
- Jeg synes politikerne må ta hensyn til brukerne, det er tross alt de politikerne skal tjene - ikke administrasjonen i kommunen, sier Nyland.
- Mye følelser
Konstituert rådmann Bjørn Bollum mener det hersker tvil om hva som egentlig er fakta. Mange tror at kjøkkenet skal legges ned, men dette er feil, i følge rådmannen.
- Et mottakskjøkken skal forberede og servere alle tørrmåltider (frokost, kaffemat og kveldsmat). Men middagen skal tas imot fra et sentralt produksjonskjøkken, forberedes og så kjøres ut eller leveres på samme måte som før. Men det er veldig mye følelser i en sak som denne, sier Bollum.
Det vil ikke være mulig å spare inn penger på dette i 2003. Et annet poeng for rådmannen er at dagens utkjøring av varm mat ikke tilfredsstiller de krav som Næringsmiddeltilsynet har av krav til temperatur fram til den hjemmeboende. Hele Gjøvik/Toten-regionen har i dag nok av kjøkkener som kan dekke behovet for de tre kommunene.
4 alternativer
I alt har Østre Toten fire alternativer når det gjelder kommunens behov for å dekke egen middagsforsyning.
Alternativ 1 er å fortsette som de gjør i dag. Det vil si å fortsette med middagstilbereding på de fem kjøkknene som finnes per i dag.
Alternativ 2 er å bygge om kjøkkenet ved Østre Toten sjukehjem til et felles produksjonskjøkken for hele kommunen med produksjon etter kok-kjøl - det vil si at en kjøler maten etter at den er laget.
Alternativ 3 er å legge ut middagsforsyningen i kommunen på åpent anbud.
Alternativ 4 er å innlede et interkommunalt samarbeid med en eller flere nabokommuner som allerede har kok-kjøl produksjon. Disse bør også ha kapasitet til økt produksjon.
Ill.foto fra nabokommunen, nærmere bestemt Raufosstunet.
To er bra nok
Bollum sier det bare er to realtistiske alternativer. Det vil ikke bli noen innsparinger ved å opprettholde middagsproduksjonen ved alle fem stedene.
Dessuten er ikke åpent anbud noe det er marked for. Derfor anser han at det bare er to reelle muligheter.
- Å bygge om kjøkkenet vil gi innspringer, men ikke virkninger fra 2003. Dette forutsetter investeringer til nytt kjølerom ved Østre Toten sjukehjem, produksjons- og pakkeutstyr og distribusjonsutstyr. Bo- og servicesentrene vil da bli mottakskjøkken, sier Bollum.
Det andre gode alternativet er et samarbeid med Gjøvik eller Vestre Toten kommuner. De har lagt om sin middagsproduksjon og har kapasitet til å dekke behovet for matforsyningen i Østre Toten. Begge har da også signalisert at de er interessert i et samarbeid.
Kan faget
- Fordelen med et interkommunalt samarbeid er at vi da slipper å investere og utvikle kjøkknene våre, i og med at det er på plass i nabokommunene. De har også kommet lenger enn oss og kan således levere godkjente porsjonspakninger som er nedkjølte og kjøre dem til hjemmeboende, sier Bollum.
Hvor mye innsparingspotensialet er, er ikke klart. Det finner en først ut etter at formelle drøftinger er gjennomført.