Hopp til innhold

Mentorordning skal hindre frafall fra videregående skole

Studenter ved Høgskolen i Lillehammer har blitt mentorer for innvandrerelever, og hjelper dem med lekser og språkutvikling. Dette er et unikt prosjekt som skal minske frafallet fra videregående skole.

Hosein Ramazani

Hosein Ramazan får god hjelp med lekser.

Foto: Terje Gording Hong / NRK

Det er et faktum at mange dropper ut fra videregående skole, og det jobbes med ulike tiltak for å få flere elever til å fullføre.

I Lillehammer er man i gang med et prosjekt som er unikt på landsbasis – Mentorordningen veg Høgskolen i Lillehammer er et tiltak hvor studenter hjelper minoritetsspråklige elever på videregående skole med lekser, språkutvikling og sosialisering i det norske samfunnet.

– Språk er vanskelig

Hosein Ramazani er elev på Mesna videregående skole. Han kommer fra Afghanistan, har kun to år med tidligere skolegang, og språk er noen av fagene han sliter med på skolen.

– Engelsk er vanskelig, det er norsk også. Men når jeg skal lære begge språk samtidig blir det ekstra tøft, forklarer Hosein.

Likevel har han et klart ønske om hva han skal bli, og da trenger han å fullføre videregående skole.

– Jeg har lyst til å gå inn i politiet, og da må jeg jobbe ekstra hardt for å få gode karakterer.

Mentor og elev må passe godt sammen

Janojaa Kulendrarajah studerer pedagogikk ved Høgskolen på Lillehammer, og er Hoseins mentor. Hun er en av 14 studenter som ble plukket ut til å delta i Mentorordningen.

– Det er veldig spennende og morsomt å hjelpe noen, smiler Jonojaa.

Allerede i 2008 startet Lillehammer med fadderordning for minoritetsspråklige, men fram til nå har dette kun vært et tilbud rettet mot barneskolene. Som de første i landet har Høgskolen i Lillehammer nå innført mentorordning for elever på videregående.

Rolf Borgos ved HIL er prosjektleder for mentorordningen. Han legger mye vekt på at elev og mentor skal passe godt sammen.

– Vi intervjuer alle elevene som søker og så går vi ut og intervjuer de minoritetsspråklige elevene på skolene. Etter at vi har fått en viss kjennskap til både mentorene og elevene så matcher vi de sammen en til en, forklarer Borgos.

Han understreker at mentorprosjektet ikke bare skal sørge for at elevene får bedre karakter, men også øke mestringsfølelsen til minoritetsspråklige elever for å hindre frafall fra videregående skole.

Har stor tro på prosjektet

Mentorer og elever møtes blant annet til leksehjelpkveld hver tirsdag på Mesna videregående skole. Rita Julien Justnæs er koordinator for leksehjelptimene, og fikk stor tro på fortsettelsen av mentorordningen allerede etter første møtekvelden.

– Jeg ser at alle er veldig engasjerte og har lyst til å gjøre ting sammen. Og da tenker jeg det er håp for prosjektet, sier Justnæs.

Og mentor Janojaa var i alle fall godt tilfreds med sin elev etter første møtekveld.

– Jeg synes Hosein var veldig flink, han snakker veldig bra norsk og leser engelsk godt. Men vi skal jobbe slik at han blir enda bedre, sier Janojaa.

Flere saker fra Innlandet