Den anerkjente Lillehammerkunstneren Borgny Svalastog har laget ei «bispekåpe» som det er stor interesse for også i utlandet.
Nå skal kunstverket "Maria og barnet i rosehagen" stilles ut i Sverige, der den skal pryde soverommet til den omstridte dronning Kristina fra 1600-tallet.
Mariakåpen er kontroversiell i kirkesammenheng og Svalastog tror det er fordi hun har fokusert på kvinnen i bibelhistorien.
Kunstverket er spesiallaget for Lillehammer kunstmuseum og har til nå vært en del av utstillingen "Tusen tråder".
Før pinsehelga ble Mariakåpen pakket forsiktig ned i en spesiallaget kasse av teknisk konservator Peter Obel fra Maihaugen, før den skal tilbringe «sommerferien» på Läckö Slott ved Väneren.
Svalastog skal stille ut flere arbeider i slottet, som har en pilegrimsutstilling denne sommeren.
Hun syns det blir spennende å se hvordan publikum vil ta imot kåpen når den står i et rom omgitt av takmaleri og andre gjenstander fra den gang dronning Kristina sov der.
Vil vise rosehagen alle kvinner har inni seg
Borgny Svalastog er selv engasjert og troende katolikk og datidens dronning Kristina konverterte også til katolisismen mens det var ulovlig i Sverige. Dronningen måtte derfor abdisere og dro til Roma.
– Jeg har tatt tak i alle mor-kulturer som har vært for å fortelle noe om det kvinnelige, sier kunstner Svalastog.
Hun påstår at det er menn som gjennom Paulus alltid har definert hva som er riktig.
Kontroversiell kvinnekåpe
Konservator Cecilie Skeide ved Lillehammer kunstmuseum forteller at kåpen er mettet av symboler og at Svalastogs kunstverk er i en helt unik posisjon.
Kunstneren jobber med religiøse uttrykk både fra et svært personlig og politisk ståsted.
Svalastog klarer å kombinere det idemessige med det håndverksmessige, ifølge Skeide.
Mariakåpen har allerede provosert mange. Den bryter med konvensjonene i den offisielle kirkehistorien fordi den fokuserer kun på Maria-delen i Bibelen.