Cirka tre av fire lærere i grunnskolen er kvinner, mens på Vingar skole i Lillehammer har de i årevis hatt omtrent like mange mannlige som kvinnelige lærere.
Over gjennomsnittet
Professor ved Høgskolen i Hedmark, Thomas Nordahl, mener at mannlige lærere er viktig for guttene.
– Mannlige lærere ser antagelig på gutter på en litt annen måte. De er kanskje flinkere til å anerkjenne guttene, og ikke minst møte dem med litt mer konkurranseorienterte og fysisk orienterte tilnærminger.
Vingar skole har flere mannlige lærere enn gjennomsnittet på norske barneskoler. De har i tillegg satset på fysisk aktivitet med et stort uteområde og en åpen gymsal.
– Vi har drevet litt målinger på resultater fra prøver gjennom flere år. Det merkelige er at gutter gjør det 5–6 prosent bedre enn jentene hele tiden, sier rektor Ketil Elvevold.
SE VIDEO: ELEVENE TRIVES MED MANNLIGE LÆRERE:
– Unormalt
Og Vingar skole er kjerringa mot strømmen. For i de nasjonale prøvene på landsbasis er jentene best, mens guttene henger etter. På Vingar er guttene best.
Guttene scorer dårligst i alle fag i grunnskolen, ifølge pedagogikk-professor, Thomas Nordahl.
– Dette er helt unormalt at guttene gjør det bedre enn jentene. Jeg vet om noen få skoler i Norge som har samme resultatet. På disse skolene er andel mannlige lærere også over gjennomsnittet.