Flere ganger de siste fem årene har ambulanser rykket ut etter arbeidsulykker på E6-prosjektet mellom Gardermoen og Stange. Til sammen har det vært 15 ulykker og hendelser, med til sammen 91 skadede og drepte bare på dette veiprosjektet. Én person ble alvorlig skadet, to personer er drept.
Prosjektleder Taale Stensbye beklager situasjonen.
– Vi gjør jo alt etter boka. Like fullt har vi hatt en skadesituasjon som har vært uønsket. Vi har lykkes med kvalitet på arbeidet og fremdriften på utbyggingen. Men skader og ulykker har vi ikke lykkes med, sier Taale Stensbye.
Situasjonen har vært så vanskelig at vegvesenet måtte ta grep.
– Vi har hatt en kampanje sammen med entreprenørene som vi kaller den gode samtalen. Det går rett og slett ut på at anleggsarbeiderne tar en samtale seg imellom om hvilke farer som truer dem før de går ut på anlegget om morgenen, forteller Stensbye.
Nesten 50 drept og hardt skadet
Det er ikke bare på E6 ved Mjøsa veiarbeidere blir skadet. Tall NRK har fått fra Statens vegvesen, viser at til sammen 1367 mennesker er skadet eller drept under veiarbeid i Norge de siste knappe fem årene, fra januar 2010 til september i år.
I tillegg kommer de fem som ble drept og skadet under ulykken på Geilo forrige uke.
De aller fleste har fått lettere skader. Men 25 personer har blitt alvorlig skadet, og 23 er drept fra 2010 til september i år.
- LES OGSÅ: Entreprenør tiltales
Få ulykker på E16 i Kongsvinger
Men det er unntak. På E16-utbygginga mot Kongsvinger har det vært svært få uhell på den delen av prosjektet som Veidekke har hatt ansvaret for, ifølge kommunikasjonsdirektør Grete Ingeborg Nykkelmo.
– Vi har hatt nesten 600 000 arbeidstimer på dette prosjektet. Likevel har vi bare hatt én skade med fravær. Derfor er vi veldig fornøyd, sier Nykkelmo.
I dag skal Veidekke markere de lave ulykkestallene sammen med Statens vegvesen og veidirektør Terje Moe Gustavsen. Nykkelmo tror årsaken til suksessen er at de tenker litt annerledes.
– Det å tenke på hansker, hjelm og briller blir egentlig ikke det viktigste. Det som er viktig er å unngå de alvorlige skadene og ulykkene, og tenke på det helt fra begynnelsen av planleggingen, sier Nykkelmo.