NRK Meny
Normal

Mange barn hater gymtimen

Idrettsforsker ved Høgskolen i Hedmark advarer mot å innføre flere kroppsøvingstimer. Mange barn misliker gymtimene.

Gymtime

På Elverum ungdomsskole gjør 8.klasse seg klare til å løpe 60 meter. Men - statistikken viser at 30 prosent av dem hater gym.

Foto: Anne Næsheim / NRK

På Elverum ungdomsskole gjør 8.klasse seg klare til å løpe 60 meter. Det er en solfylt høstdag - og en perfekt dag å ha utegym på. Men ikke alle har møtt opp til timen.Carolie, Naimo, Maria og Nicole tror de vet hvorfor.

– Det er mange som ikke liker å være i fysisk aktivitet. Kanskje de synes det er kjedelig, eller at vi skal gjøre en ting de ikke klarer, og da vil de ikke være med, sier de.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nicole Andrea Meza, Naimo Jamaal Nur og Caroline Lund. De løfter Maria Barbosa.

Mange liker ikke gym fordi de ikke får til øvelsene, tror (f.v) Nicole Andrea Meza, Naimo Jamaal Nur og Caroline Lund. De løfter Maria Barbosa.

Foto: Anne Næsheim / NRK

Misliker eller hater kroppsøving

I en undersøkelse svarer 3 av 10 barn og unge at de misliker eller hater kroppsøvingstimen. Undersøkelsen ble presentert på en konferanse om kroppsøvingsfaget på Norges Idrettshøgskole i fjor sommer.

Svært mange barn, og spesielt mange jenter, sier at de misliker eller hater kroppsøvingsfaget. Det bekymrer Kjersti Mordal Moen, som er 1.amenuensis i kroppsøving ved høgskolen i Hedmark.

– Da har man ikke oppnådd målet med læringa, fordi man gjennom gymfaget skal gi elevene lyst til å være fysisk aktive i et livsløpsperspektiv, altså til de blir voksne og gamle, forklarer hun.

Moen advarer mot å innføre flere gymtimer - før man vet hva man bør fylle timene med. Hun tror problemet med dagens kroppsøving er at det fokuseres for mye på de tradisjonelle idrettene, teknikker og prestasjoner.

– Når det gjelder idrettsprestasjoner, skal ikke det ha et fokus i kroppsøvingsfaget. Kroppsøving er et fag hvor man skal utvikle kroppslig dannelse, og mestring på sitt nivå, forklarer hun.

Mer individuell tilpasning

Moen mener det er viktig å legge opp faget slik at det ikke blir så synlig hvem som mestrer og hvem som ikke mestrer. Hun tror det er behov for å endre gymtimene fra å være idretts- og prestasjonsfokusert til å bli mer individuelt tilpasset.

– Det er det vi kaller tilpasset opplæring, forklarer hun.

Kjersti Mordal Moen

Kjersti Mordal Moen, som er 1.amenuensis i kroppsøving ved høgskolen i Hedmark, tror det må fokuseres mindre på prestasjoner i gymtimene.

Foto: Anne Næsheim / NRK

I Elverum har to lærere nesten 60 elever å holde styr på. Kroppsøvingslærer Hanne Sigstad sier det er utfordrende å følge opp og motivere hver enkelt elev.

– Jeg kan finne på nesten hva som helst for enkelte elever, de vil ikke ha gym uansett. Det handler om å røre på seg foran andre, og det er de ikke interessert i, sier hun.

Stor respekt for gymlærerne

Kjersti Mordal Moen legger vekt på at hun har stor respekt for det arbeidet landets gymlærere gjør, og at de har mange elever å forholde seg til.

– Jeg tror likevel det mange lærere kan gjøre, er å snakke med elevene. Hva liker de, og hva liker de ikke, for å være sikker på å nå alle.

Moen får støtte fra 8.klassejentene ved Elverum ungdomsskole.

– Å gjøre ting man liker, og hente inn ideer fra alle, slik alle får noe de vil drive med, er lurt, sier de.

Les mer om forskningsprosjektet til Kjersti Mordal Moen.