Hør Lars Hanstad fortelle om suksessen
Markedsdirektør Lars Hanstad sier salget av racingski har økt med 20 prosent så langt i år. Sjøl om vinteren så langt har vært snøfattig i lavlandet, tror Hanstad på et godt år.
Øker i utlandet
Blant annet øker salget av ski i Russland, Tsjekkia og i de nordiske land.
- I Tsjekkia er det Katarina Neumanova som er vår store utøver. Og i Russland har vi fått et oppsving etter at vi inngikk kontrakt med flere russiske skiskyttere, sier Hanstad.
Og når Ole Einar Bjørndalen i tillegg tar inn 30 sekunder på 3,2 kilometer, øker det reklameeffekten for skiene fra Biri.
Avventende hjemmemarked
Skiføret har kommet til Sjusjøen, Nordseter, Budor og andre høyereliggende strøk. Prognosene nå ligger an til et salg på 300.000 par ski i år.
- Det er på linje med fjoråret. Og salget av turski pleier ikke starte før skisesongen har tatt til for alvor, sier Hanstad.
Flere i arbeid
2006 blir et hektisk år for skifabrikanten, med OL-sesong, 100 års jubileum og nye produkter på vegne av eieren K2 i USA.
Dette sikrer arbeidsplassene på Biri - og flere vil det bli.
- Vi har ansatt fire-fem personer nå i høst og flere kan det komme til utover i jubileumsåret. Det er ikke noen brå oppgang, men vi tar det litt ettersom behovet er, sier Hanstad.