– Ett år gikk vi så vidt i minus. Bortsett fra det har vi gått i pluss hvert år med god margin, sier festivalsjef Trond Grøthe til NTB.
20-års jubilant
På et jorde på Vinstra vaier amerikanske sørstatsflagg og cowboyhatter i takt med sarte countrytoner.
Nå og da ruller kortesjer med tørste motorer og skinnkledde passasjerer inn på det bilvennlige festivalområdet.
De siste 20 årene har countryfrelste fra hele landet valfartet til denne festivalen for å feste, danse og møte gamle kjente.
– Lånte lydutstyr fra lokalt band
– For 20 år spilte Hellbillies foran kafeen med lydutstyr vi måtte låne av et lokalt band. Nå får jeg spørsmål om vann til svømmebassengene og 32 ampere strøm til campingvognene, sier Grøthe.
Også countryfans vil ha komfort. Men noe grunnleggende skiller countryfolket fra publikum på festivaler som Hove og Øyafestivalen, mener festivalsjefen.
– Jeg er ikke sikker på om store navn på plakaten i seg selv gjør at flere kommer hit. I år knuste John Fogerty artistbudsjettet vårt, noe som førte til at vi måtte sette opp prisen. Så langt har vi ikke solgt flere billetter enn i fjor, sier han.
– Merker konkurransen
Et trofast publikum og stort lokalt engasjement tror festivalsjefen er nøkkelen til at hjulene går rundt, år etter år.
– Men vi merker konkurransen og stadig nye krav fra publikum. På noen få år har vi måtte doble artistbudsjettet til 3,5 millioner kroner. Men det er fremdeles levelig, sier Grøthe til NTB.
I år har 3.500 personer kjøpt festivalpass. Publikum kommer fra Honningsvåg i nord til Kristiansand i sør. (NTB)