– Jeg fikk en skade i leggen lørdag kveld og det var veldig ubeleilig rett før premiere, sier en litt betutta operasanger.
Stykket Ingeborg Gillebo har fått hovedrollen i er Debussys gåtefulle mesterverk Pelléas og Mélisande som settes opp for første gang på Den Norske Opera & Ballett.
Men en drøy uke før teppet går opp på hovedscenen, er det altså usikkert om mezzosopranen fra Øyer blir skadefri til premieren.
- Les også: Gillebo debuterer på Metropolitan i New York
- Les også: Ingeborg synger i en av verdens viktigste operakonkurranser
På benken?
Prøvene til Debussys eneste opera går sin gang på Den Norske Opera, men foreløpig bivåner Gillebo det hele fra skadebenken nedenfor scenen.
Tape på leggen og laserbehandling er det eneste hun kan gjøre nå. I tillegg til å ta det hele med ro, selvsagt.
Nå lurer du kanskje på hvordan en leggskade kan ødelegge for operasynging?
Grunnen er rett og slett at det ikke bare er stemmen som bærer en operarolle. Det er skuespill, det er dans og det er mye bevegelse som kreves. Og rollen i Debussy-stykket er i tillegg svært fysisk krevende sammenlignet med mange andre roller.
- Les også: Operastjerne får et av Norges største kulturstipender
- Les også: Blir hyllet av bransjen etter debut på Metropolitan Opera
Funnet innbytter
Det er altså første gang Pelléas og Mélisande settes opp på Den Norske Opera, og en bekymret operasjef Per Boye Hansen har sjekket overgangsmarkedet.
– En operasjef må alltid ha en plan B!
Nå har han funnet en innbytter, som er klar til å steppe inn.
– Nå får vi inn en sanger som har gjort denne rollen tidligere, og som skal prøve for Ingeborg de nærmeste dagene, forteller Boye Hansen.
Hvis hun ikke blir klar innen en uke er det i så fall en solid nedtur for gudbrandsdølen som alt har opptrådt på ei rekke av de ledende operahusene i verden, som Metropolitan i New York.
Håper i det lengste
Ingeborg Gillebo nekter å la leggskaden ødelegge drømmen om denne hovedrollen, og gir ikke opp håpet om å stå på scenen neste fredag riktig ennå.
Og den tsjekkiske regissøren har tro på at Ingeborg blir premiereklar.
– Hun kommer til å bli i fin form. Det er jeg sikker på. Vi har en og en halv uke og det er mer enn nok tid, sier en optimistisk Barbora Horáková Joly.
For Ingeborg på innbytterbenken er det ikke annet å gjøre enn å følge nøye med på prøvene som foregår på scenen og forberede seg så godt hun kan både mentalt og emosjonelt for en eventuell tilbakekomst.
– Jeg skal være flink nå og bruke min gudbrandsdalske tålmodighet med å ta det med ro de første dagene. Jeg skal bli klar, avslutter en meget klar operasangerinne.