Hopp til innhold

Lastebileierforbundet: – Dekkprodusenter jukser med dekkene

Lastebileierforbundet mener enkelte dekkprodusenter jukser med vinterdekk-merkingen, slik at sommerdekk brukes på vinterføre.

Guttorm Tysnes

KRITISK: Guttorm Tysnes, regionsjef hos Norges Lastebileier-Forbund etterlyser strengere regler.

Foto: Halvor Mykleby

Nå etterlyser forbundet strengere krav til dekk.

Av 800 vogntog som er kontrollerte i Eidskog og Trysil den siste uken, opplyser Statens vegvesen at utenlandske vogntog kommer bedre ut enn de nordiske når det gjelder å være riktig vinterskodd.

Men Norges lastebileierforbunds regionsjef i Hedmark og Oppland, Guttorm Tysnes, er kritisk og mener at det er flere svakheter ved kontrollene til Statens vegvesen.

– Kontrollene har bidratt til at både utenlandske og norske vogntog har fått bedre dekk, men fortsatt er det ikke godt nok, sier Tysnes.

– Dekklureri

Tysnes sier at det før vintersesongen i fjor ble innført krav til dekkmerking av vinterhjul, såkalt M + S merking, Mud + Snow, han mener den ikke har noen misjon.

– Denne er verdiløs fordi det er dekkprodusenten som bestemmer hva som er et vinterhjul eller ikke, og vi i lastebileierforbundet mener å ha avslørt at det er mye lureri fra produsentenes side, sier Tysnes.

Han sier at dekkprodusenter stempler sommerdekk med vinterdekkstempelet M + S.

– Min påstand er at norske lastebileiere har mye mer fokus på at et vinterdekk skal være et vinterdekk, sammenlignet med resten av Europa, sier Tysnes.

Tysnes mener også at det er en svakhet at alle dekkene på et vogntog har samme krav.

– Kontrollene gjør heller ikke forskjell på hvor de ulike hjulene sitter. Det er forskjell på å ha for dårlig dekk på et styrehjul, drivhjul eller et boogiehjul med tanke på sikkerheten, sier Tysnes.

Tysnes sier at lastebileierforbundet er glad for alle kontroller, men at myndighetene må se på kravene som stilles på nytt.

– M + S merkingen stiller ikke krav til gummihardhet og dekkmønster, og vi har sett at dekkfabrikanter lurer på plass det stemplet for å selge mer, uten å se på hva dekket skal inneholde av kvalitet, sier Tysnes.

Han mener at norske myndigheter må stille strengere kvalitetskrav til vinterdekkene.

– Det må ryddes opp i rotet rundt M + S – stemplet, som absolutt ikke står for trafikksikkerhet, sier Tysnes.

– Ingen belegg

Arne Larsen Island, overingeniør hos Vegdirektoratet, sier at de ikke har noe belegg som tilsier at produsenter stempler sommerdekk som vinterdekk.

– Vi er kjent med problemstillingen og vi har undersøkt saken, men vi har ikke funnet noe belegg for at det skal være tilfelle, sier Island.

Han forteller at de har laget en utredning om saken, som nylig er sendt til Samferdselsdepartementet. Departementet har foreløpig ikke kommet med noen tilbakemelding.

– Vi har Europas strengeste og beste krav til kjøretøy, og dette ble senest strammet inn ved årsskiftet i fjor, sier Island.

Flere saker fra Innlandet