Farida (11) og moren jobbet hardt for å bli norske, fortalte kontaktlærer Kari Odden Haugen da hun vitnet for Borgarting lagmannsrett i dag.
Bekymret for eleven
Læreren fortalte om ei ungjente som var faglig sterk, og som også utmerket seg sosialt. Moren var en god støttespiller, og fulgte opp ved å bidra på dugnader og være tilstede på foreldremøter. Farida var med på svømming og julegudstjenester, bursdager og aktiviteter, akkurat som venninnene.
Etter at UNE
endret Farida seg, og skoleprestasjonene gikk ned, fortalte læreren.Da signalene kom fra Kabul om at Farida var langt nede, startet læreren
for gi henne et løft i hverdagen.– Jeg har vært redd for henne, og er det også i perioder fortsatt, forteller læreren.
Prøver regelverket
Utlendingsnemda prøver gjennom denne ankesaken hvor grensen går for
Farida kom sammen med mora til Dokka, men etter 3,5 år ble de
De to hadde fått oppholdstillatelse ettersom de var alene. Da faren kom mente Utlendingsnemnda at grunnlaget for opphold var borte. men UNE anket.Uenige om grunnlag for tilbakesendelse
I sin prosedyre trakk regjeringsadvokaten familiens troverdighet i tvil. Advokat Kari Sigurdsen mente UNE hadde tatt forbehold om at de kunne trekke oppholdstillatelsen til Farida og moren tilbake, hvis faren skulle dukke opp.
Sigurdsen viste til Afghanistanekspertenes vitneprov, og mente situasjonen var så stabil på foreldrenes hjemsted at familien kunne sendes tilbake.
Det sto i sterk kontrast til familiens advokat, Vera Vikki sin prosedyre. Hun viste til et rundskriv fra justisdepartementet en måned før familien ble sendt ut av landet.
Der frarådde departementet å returnere afghanere, og at forholda særlig hadde forverret seg for kvinner og barn. Også afghanske myndigheter
på grunn av uro i landet.En ener
Læreren sa til retten i dag, at hun aldri tidligere hadde opplevd en familie som så raskt hadde glidd inn i lokalsamfunnet og vist så stor vilje til å tilpasse seg.
Hun sa at Farida jobba hardt på skolen, var populær blant medelevene, og rett før hun ble sendt ut av landet, ble hun valgt som aktivitetsleder på skolen.
Etter 2,5 år med undervisning over Skype og telefon fortalte kontaktlæreren om en elev i Kabul som blir stadig bedre faglig, også i norsk, og fullt er på høyde med medelevene i Norge.
Dom i saken ventes i løpet av sommeren.