Krigen i Afghanistan og Irak har vært god butikk for våpenindustrien, også i Norge, viser salgstallene.
Nammo og Kongsberg Gruppen har de siste seks årene økt sin samlede omsetning fra 7,3 milliarder kroner til 17,2 milliarder kroner, skriver Dagens Næringsliv.
Våpeneksporten er tredoblet i samme tidsrom, og de to halvstatlige bedriftene har siden 2004 eksportert våpen og ammunisjon for 12,5 milliarder kroner, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
LES OGSÅ: Kraftig økning i norsk våpeneksport
LES OGSÅ: Norsk våpeneksport har økt kraftig
Storkunde
I realiteten er salget langt større. Kongsberg Gruppen alene har inngått avtaler med US Army for til sammen 11,7 milliarder kroner siden 2007, men produserer det aktuelle våpensystemet i USA.
Amerikanske kunder står for 41 prosent av Nammos omsetning, og nå vil den norske ammunisjons- og rakettmotorprodusenten satse enda sterkere i USA.
Nammo kjøpte i 2007 opp den amerikanske våpenprodusenten Talley og er i dag USAs ledende produsent av skulderavfyrte våpen som panservernraketten M72.
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: Vil gjøre butikk på klasevåpen
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
Irak og Afghanistan
– Det er ingen tvil om at mye av dette utstyret vil bli benyttet i de militære operasjonene i Irak og Afghanistan, medgir Nammos administrerende direktør Edgar Fossheim.
Nå planlegger han nye oppkjøp for å sikre enda bedre fotfeste på det amerikanske markedet. Det er mest sannsynlig at disse oppkjøpene vil skje i USA, men det kan også skje i Europa, sier han til Dagens Næringsliv.
LES OGSÅ: Raufoss-bedrift kjøper våpenfabrikk
LES OGSÅ:
LES OGSÅ:
LES OGSÅ: