Hopp til innhold

Krever flere hvileplasser

Yrkessjåførene har krav på døgnhvileplasser med dusj, strøm og toalett. I dag finnes det kun 17 slike plasser i hele Norge, og kun to i Hedmark og Oppland. Nå har bransjen fått nok.

Lastebil

Norske yrkessjåfører krever flere og bedre døgnhvileplasser for lastebiler langs norske veier.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Vi blir litt fortvila. Det er for lite hvileplasser alle steder og det er irriterende at det ikke fins muligheter til å stoppe og hvile. Da risikerer vi å bryte reglene, og da får vi bot, sier yrkessjåfør Arne Solvang.

Han har arbeidet som sjåfør i over 30 år og er sammen med av tusenvis av andre i bransjen er nå lei av det ikke er nok døgnhvileplasser for tungtransport. Det er grunnen til du ser lastebiler parkert langs rasteplasser og på bensinstasjoner langs veien.

– En del kaféverter liker ikke at vi stopper og overnatter hos dem. Det hender jeg har fått beskjed om å flytte meg, sier Solvang.

– Går for tregt

Guttorm Tysnes

Guttorm Tysnes, regionsjef i Norges lastebileierforbund.

Foto: Halvor Mykleby / NRK

Siden 2011 har antall hvileplasser for tungtransport økt fra 9 plasser på landsbasis, til 17 i dag. De neste ti årene er det kun planlagt 11 nye.

I dag må sjåførene hvile i 11 timer etter at de har vært på veien i ni timer. Og det går ikke an å lure seg unna.

– En skal være klar over at yrkessjåførene har landets strengeste regler for når de kan jobbe og når de skal hvile, sier Guttorm Tysnes som er regionsjef i Norges lastebileierforbund.

Derfor mener han myndighetene må følge opp med å legge til rette for nok døgnhvileplasser.

– Det er ikke tvil om at det går altfor lang tid. Myndighetene har planlagt og planlagt i mange år, likevel er det svært lite som har skjedd, sier han.

Skal komme flere hvileplasser

Vegdirektoratet er enig i at det er for få døgnhvileplasser i dag.

– Årsaken til at vi ikke er kommet så veldig langt, er at dette er et område som er forholdsvis nytt. Det ble ikke et prioritert område før for fire – fem år siden, sier sjefsingeniør Gudmund Nilsen.

I følge Vegdirektoratet ser det mer lovende ut på lengre sikt. Det er et mål om at det ikke skal være mer enn to og en halv times kjøretid mellom hver hvileplass. Slik skal sjåførene få en viss fleksibilitet i å planlegge sin døgnhvile.

– Det er også alt for langt mellom hver hvileplass med de avstandene vi har i Norge. Vi mener at en time bør være maks mellom hver plass, sier Guttorm Tysnes.

En hvileplass om tre år

I Oppland og Hedmark er det i dag to døgnhvileplasser og nå kommer det sårt en til. Men denne døgnhvileplassen er ikke ferdig før om 3,5 år.

– I forbindelse med nye E6 i Gudbrandsdalen lages det en høystandard hvileplass med dusj og toalett på Vinstra, sier prosjektdirektør i Statens Vegvesen region øst, Svein Røed.


Flere saker fra Innlandet