NRK Meny
Normal

Konduktøren: – Ikke drikk kaffe, doen har frosset

Kulda skaper problemer for reisende med NSB på Rørosbanen. Da vannet frøs på toalettene, ble de reisende oppfordret til å ikke drikke kaffe og forsøke å holde seg.

Rørosbanen mellom Elverum og Rena.

DOTRØBBEL: Det ble en ubehagelig tur for flere av de reisende med Rørosbanen i jula.

Foto: Knut Sveen / NRK

«Da har vi et tips til våre reisende. Ettersom alle toalettene i bakerste togsett er frosset, er det lurt å ikke drikke så mye underveis. Så dropp gjerne kaffen. Hvis toget må stoppe for at noen må på do, så blir vi forsinket og da rekker vi ikke toget som går videre fra Hamar til Oslo. Vi hadde det samme problemet i går. God tur videre!»

Slik lød beskjeden de reisende med Rørosbanen fikk over høyttaleranlegget i jula. Det forteller Gunnar Larsen, som reiste sammen med sønnen Ludvig mellom Oslo og Trondheim både den 22. og den 28. desember. Ingen av turene ble spesielt behagelige.

– Vi er glade i å ta toget, men disse to turene var ikke så komfortable. Det gikk ikke så mange minuttene før vi fikk beskjed om at doene på toget var frosset. Så da var det bare å forsøke å holde seg så godt man kunne, forklarer han.

Det var ikke bare doene som ikke fungerte.

– Varmeanlegget var også helt ute av kontroll. Det ble så varmt på toget at folk nærmest ble dårlige av det. Sønnen min kastet opp på turen. Vi skulle prøve å få vekk oppkastet, men doen var tett og det var heller ikke såpe på toalettet. Det var alt på en gang. Vi følte at dette ikke var helt drømmereisen, sier Larsen, som tross alt må le litt av det hele.

– Vi prøvde å ta det med godt humør

Gunnar Larsen

UBEHAGELIG: Alt gikk galt samtidig på avgangene Gunnar Larsen reiste med.

Foto: Privat

Det var ikke bare Larsen som reagerte på de kummerlige forholdene på toget.

– Det var fullt på togene både opp og ned. Folk forsøkte å ta det med godt humør, men konduktøren fikk jo gjennomgå. Han fikk mange sleivspark, stakkars, men det var jo ikke hans feil. Han beklaget og bekreftet at dette er et tilbakevendende problem.

Konduktøren forklarte at de hadde forsøkt å finne en løsning på problemet, men at de ikke hadde lyktes med det. Det synes Larsen er for dårlig.

– Vi kommer jo fram, men jeg synes det er rart at en pengemaskin som NSB ikke klarer å få fikset dette, sier han.

NSB-tog

REISER IGJEN: Hverken Gunnar Larsen eller sønnen har fått skrekken etter den ubehagelige reisen, men han synes det er rart at NSB ikke får fikset problemet.

Foto: Bjørn Christian Jacobsen / NRK

NSB beklager

Håkon Myhre

BEKLAGER: Kommunikasjonsrådgiver i NSB, Håkon Myhre beklager problemene på Rørosbanen.

Foto: NSB / NSB

Kommunikasjonsansvarlig i NSB, Håkon Myhre, er enig med Larsen i at det han opplevde er uholdbart.

– Vi har flinke folk som jobber med dette, og vi har prøvd ut flere løsninger, men dette er et tilbakevendende problem når det kommer sprengkulde. Da blir det for kaldt for noen av togsettene våre, og dessverre har det blitt problemer med toalettene i år igjen, forklarer han.

Myhre lover at NSB skal ta tak i dette på nytt på de få togsettene som fortsatt har problemer. At varmeanlegget slår seg vrangt er en teknisk feil som av og til inntreffer, forteller han.

– Dette er beklagelig. Vi er lei oss for de hendelsene som oppstår. Vi oppfordrer alle som opplever noe de ikke synes er bra, om å sende oss en e-post, så vil NSB vurdere å gi en kompensasjon i en eller annen form, sier Myhre.

Tar klager på alvor

Myhre forteller at de prioriterer å kjøre tog framfor buss på strekningene, selv om togene ikke alltid er i tipp topp stand.

Hverken Larsen eller sønnen har fått skrekken for å reise med tog etter juleturen, men han synes alle berørte bør få erstatning.

– Jeg skjønner at NSB har sine utfordringer, men vinteren i Norge kommer jo hvert år. Man betaler for en vare, og fasilitetene må være på plass. Når vi ikke får det vi betaler for, bør vi få en kompensasjon, sier han.

Myhre kan ikke love noe til Larsen, men sier at de tar alle klagene de får på alvor.

– Stort sett vil kunden da komme godt ut av det. Jeg er helt enig med Larsen, det er ikke noe poeng i å kjøpe seg en reise der du ikke får det du betaler for. Vi vil jobbe for å forbedre situasjonen på Rørosbanen, sier han.

SISTE NYTT FRA HEDMARK OG OPPLAND

Video fra Hedmark og Oppland

Elena fra Lillehammer er opptatt av de små bedriftene
Nils Thore Jansson fra Finnskogen mener mye om mangt, særlig om politikere og sentralisering.
Bar Hassan fra Follebu skal stemme for første gang