Ingen personer ble alvorlig skadet da et tog sporet av nord for Ophus sentrum i dag tidlig.
– Jeg kan bekrefte at det er samme konduktør. Han jobbet på dette toget som NSB-ansatt, og var på Åstaulykken også, sier kommunikasjonsansvarlig i NSB, Erik Lødding til NRK.no.
Åstaulykken i januar 2000, skjedde bare noen kilometer lenger sør for ulykka på Ophus utenfor Rena mandag morgen.
Se video fra avsporingen ved Ophus:
Etter det NRK vet skal konduktøren være innlagt på sykehuset i Elverum med bruddskader etter togavsporingen.
Før redningspersonell rakk å komme til stedet, skal konduktøren ha blitt tatt hånd om av en medisinsk kyndig passasjer, forteller øyenvitner.
Ifølge Jernbaneverket vil Rørosbanen være stengt i minst to døgn framover for reparasjonsarbeider.
Nedbør vasket bort grunnen
31 personer var om bord da toget fra Røros til Hamar raste av sporet ved Ophus, få kilometer nord for Rena stasjon, like før klokken 07.00 mandag morgen.
Totalt åtte personer ble skadet, og er fraktet til sykehus i Elverum og på Hamar. To av de skadde var ansatte i NSB, opplyser politi på stedet til NRK.no. Rundt 20 personer ble mandag formiddag tatt hånd om på Trudvang hotell på Rena.
Ulykken skyldes trolig store nedbørsmengder, som har ført til at en del av grunnen under skinnegangen ved Ophus er vasket vekk.
Da NRK var på stedet mandag morgen hang flere jernbanesviller i løse lufta. Ifølge politiet fløy toget flere meter opp i lufta før det landet med en kraftig slagside noen meter unna.
– Det har vært store mengder nedbør det siste døgnet. Det kan se ut som om betongrørene som skal lede vannet ikke har klart å ta unna, sier Viggo Samuelshaug i Jernbaneverket til NRK.no.
Bråvåknet av at toget ristet
Bjørn Samuelshaug fra Alvdal synes det var ekkelt å kjenne at toget lettet. Dette var hans første togtur på 20 år.
– Jeg kjente at vi lettet, og trodde vi hadde truffet noe. Jeg kjører helst bil, og dette var min første togtur på 20 år. Nå spørs det om det blir en stund til neste togtur. Jeg tror det passer bedre for meg å ta bilen fra nå av, sier Samuelshaug til NRK.
Se TV-intervju med passasjer, Bjørn Samuelshaug:
Passasjerer beskriver situasjonen som dramatisk.
– Jeg satt helt foran med ryggen mot kjøreretningen og sov. Jeg bråvåknet da toget begynte å riste, forteller Rolf Høsøien fra Røros, til NRK.
Høsøien var på vei fra Røros til Gardermoen på jobb, og hadde vært på toget i tre timer da toget sporet av.
– Jeg klarte bare å fokusere på to andre som satt på andre siden av midtgangen. Vi havnet alle tre på gulvet etter hvert. Noen av oss gikk bakover, og da så vi at skinnene hang i løse luften, forteller han.
Gnistret fra skinnene
Togavsporingen skjedde ved en vei, men man måtte fjerne noe småskog for å komme fram med bårer.
– På et tidspunkt var det flere fra hjelpemannskapet enn passasjerer. Vi ventet et par timer før det kom en buss. Av skadde registrerte jeg bare konduktøren som brakk foten, forteller han.
Flere av passasjerene satt og sov da avsporingen skjedde.
– Jeg var ganske trøtt og halvsov. Plutselig hoppet toget et par meter. Da jeg så ut av vinduet så jeg at det gnistret fra skinnene. Jeg var sikker på at toget skulle velte, og prøvde bare å spenne meg fast i setet, sier 17 år gamle Jørn Berget fra Alvdal.
Åstaulykken 4. januar 2000 er den verste togulykken i Norge i nyere tid. Ulykken skjedde da et tog fra Trondheim kolliderte med et lokaltog fra Hamar på Rørosbanen. 19 personer mistet livet, mens 67 kom fra ulykken med livet i behold.
Se tv-sak fra Ophus: