Hopp til innhold

– Vi har hatt et behov for å spisse budskapet vårt

Et flertall av ordførerne i Hedmark og Oppland syns det er greit å bruke PR-byråer for å påvirke sentrale myndigheter.

Dag Erik Pryhn

Sel-ordfører Dag Erik Pryhn er blant ordførerne som har benyttet seg av PR-byråer.

Foto: Arne Sørenes

Det viser en undersøkelse utført av NRK der halvparten av ordførerne deltok. Seks av kommunene som svarte har selv brukt PR-byråer for å få gjennomslag for sine interesser.

– Det er en kamp om oppmerksomhet, rett og slett, sier Dag Erik Pryhn.

Pryhn er ordfører i Sel kommune og en av ordførerne som har brukt et PR-byrå for å fremme en sak. Det var i forkant av behandlingen av nasjonal transportplan i 2009.

– Det vi erkjente var at E6 i Gudbrandsdalen ikke i stor nok grad var på den politiske dagsorden i Norge, sier han.

– Vi måtte få medias oppmerksomhet

Fire ordførere i Gudbrandsdalen så at til tross for politisk arbeid helt siden 60-tallet for utbedring av E6 gjennom dalen hadde de ikke nådd fram. Dermed ble de enige om å ta grep.

– For å få innpass i og utøve trykk på politiske beslutningsprosesser måtte vi få opp medias interesse for situasjonen i Gudbrandsdalen, sier Pryhn.

Han og kollegene kontaktet et PR-byrå i Oslo.

– De bisto oss i strategisk tenkning knytta til det å få innpass i nasjonale redaksjoner.

Et behov for å spisse budskapet

Også kommunene sør i Oppland, de som er med i Stor-Oslo Nord-samarbeidet, tenkte likedan nå før siste behandling av nasjonal transportplan. Hvordan skulle de få større fokus på riksveg 4 og gjøvikbanen. Svaret ble et PR-byrå.

– Det vi har hatt et behov for er å se på den totale mengden informasjon vi sitter på, for så å spisse budskapet vårt, sier Lunner-ordfører Harald Tyrdal.

– Man må tute med ulvene som er ute

PR-bransjen har fått mye oppmerksomhet i media den siste tiden. Vi spør om det er greit å bruke PR-byråer for å skaffe sin region en fordel overfor andre kommuner eller regioner som går den vanlige politiske vegen for å nå fram med sine synspunkter.

Harald Tyrdal

Ordfører i Lunner, Harald Tyrdal.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

– Man må tute med de ulvene som er ute, kommer svaret fra Sel-ordfører Pryhn.

Og et knapt flertall av ordførerne er enige med ham. Men det finnes grenser.

– Jeg ser noen betenkeligheter i den grad de overtar politikernes jobb, sier ordfører Harald Tyrdal.

– Men det er vi, politikerne, som skal snakke om de sakene vi er opptatt av, og det er også vi, ikke PR-byråene, som har henvendt oss til beslutningstakerne.

Heller ikke Sel-ordfører Dag Erik Pryhn vil la PR-byråene stå for kontakten mot storting og regjering.

– Det ville aldri jeg finne på.

– Ikke PR-byråenes oppgave å fremme politikk

Det finnes også de som mener at kommunene ikke bør benytte seg av PR-byråer i det hele tatt.

– Det er litt fremmed at en kommune skulle ha behov for den type hjelp, sier Stange-ordfører Nils A. Røhne.

Nils A. Røhne

Ordfører i Stange, Nils A. Røhne, liker ikke utviklingen med at kommuner bruker PR-byråer.

Foto: Liv Rønnaug Lilleåsen / NRK

Han mener det er kommunens egen oppgave å fremme sin politikk, og liker ikke hemmelighetskremmeriet som kan følge med PR-bransjen.

– Den type kommunikasjon som man har når man arbeider mot andre offentlige instanser, den skal i størst mulig grad være åpen og tilgjengelig.

Det tror ikke Røhne den blir når et PR-byrå gjør jobben.

– Det må jo alltid være sånn at det man gjør det skal være offentlig, det kan ikke være slik at det foregår bak lukkede dører og ikke tåler offentlighetens lys, sier Lunner-ordfører Tyrdal.

Han understreker at de har hatt god nytte av PR-byråets arbeid.

Og hva med Gudbrandsdalen? Hjalp det å benytte seg av et PÅ-byrå for å løfte fram E6 i den nasjonale transportplanen?

– Ja, uten tvil, sier Sel-ordfører Pryhn.